Otwarcie pierwszej na świecie instalacji do transportu i składowania CO2.

W czwartek, 26 września, w Øygarden w Norwegii otwarto terminal Northern Lights do transportu i składowania ditlenku węgla.

Projekt, realizowany wspólnie przez Equinor, Shell i TotalEnergies, jest częścią norweskiego programu CCS (Carbon Capture and Storage) o nazwie Longship. Obejmuje on wychwytywanie CO2 ze źródeł przemysłowych w północnej Europie, transport ciekłego CO2 statkami do terminalu w Øygarden, a następnie zatłaczanie go rurociągiem o długości 100 km do wyeksploatowanego podmorskiego złoża gazowego na Morzu Północnym. Złoże to składa się z porowatych warstw skalnych z gęstymi warstwami łupków powyżej, na głębokości 2600 metrów pod dnem.

Otwarcia dokonał norweski minister energii – Terje Aasland.

Ponadto, w chińskiej stoczni Dalian Shipbuilding and Offshore budowane są cztery specjalistyczne statki (zbiornikowce) o pojemności 7500 metrów sześciennych każdy, przeznaczone do transportu skroplonego CO2 w ramach projektu Longship. Dwa pierwsze statki, obecnie nazwane Northern Pioneer i Northern Pathfinder, miały być pierwotnie dostarczone do połowy tego roku. Jednak ich dostawa została przesunięta na październik.

Longship to największy na świecie transgraniczny projekt CCS (Carbon Capture and Storage), zainicjowany przez norweski rząd. Jego celem jest demonstracja wychwytywania, transportu i składowania CO2 na dużą skalę. Budżet projektu wynosi 7,5 miliarda koron norweskich (714 mln USD), jednak kwota ta nie obejmuje kosztów budowy statków do transportu skroplonego CO2 ani instalacji do jego wychwytywania w obiektach przemysłowych. Pierwsza faza projektu jest w 80% finansowana przez rząd norweski.

Obiekt Northern Lights obejmuje terminal odbiorczy, rurociąg zatłaczający oraz instalacje podmorskie. Equinor odpowiadał za budowę zakładu lądowego w Øygarden oraz infrastruktury morskiej.

Przepustowość pierwszej fazy instalacji wynosi 1,5 miliona ton CO2 rocznie i jest już w pełni zarezerwowana. Pierwsze dostawy planowane są na połowę 2025 roku i będą pochodzić z cementowni Heidelberg Materials w Brevik. Kolejne dostawy będą realizowane przez producenta nawozów i wyrobów chemicznych Yara w Norwegii. Udziałowcy Northern Lights (Equinor, Shell i TotalEnergies) pracują nad planami zwiększenia zdolności transportowej i magazynowej w przyszłości.

Idea projektu demonstracyjnego CCS Longship. Źródło: https://norlights.com/how-to-store-co2-with-northern-lights/

Zaledwie tydzień przed otwarciem, część infrastruktury odpowiedzialnej za transport wizytowała delegacja ITPE, o czym informowaliśmy tutaj: Wizyta w Norwegii  na instalacjach CCS – ITPE new

 

Autor: Aleksander Krótki