Otwarcie pierwszej na świecie instalacji do transportu i składowania CO 2

W czwartek 26 września w Øygarden w Norwegii otwarto terminal Northern Lights do transportu i
składowania ditlenku węgla.
Projekt realizowany wspólnie przez Equinor, Shell i TotalEnergies jest częścią norweskiego programu
CCS (Carbon Capture and Storage) o nazwie Longship. Obejmuje on wychwytywanie CO 2 ze źródeł
przemysłowych w północnej Europie, transport ciekłego CO 2 statkami do terminalu w Øygarden, a
następnie zatłaczanie go rurociągiem o długości 100 km do wyeksploatowanego podmorskiego złoża
gazowego na Morzu Północnym. Złoże to składa się z porowatych warstw skalnych pod gęstymi
warstwami łupków, na głębokości 2600 metrów pod dnem.
Otwarcia dokonał norweski minister energii – Terje Aasland.
Ponadto, w chińskiej stoczni Dalian Shipbuilding and Offshore budowane są cztery specjalistyczne
statki (zbiornikowce) o pojemności 7500 m 3 każdy, przeznaczone do transportu skroplonego CO 2 w
ramach projektu Longship. Dwa pierwsze statki, obecnie nazwane Northern Pioneer i Northern
Pathfinder, miały być pierwotnie dostarczone do połowy tego roku. Jednak ich dostawa została
przesunięta na październik.
Longship to największy na świecie transgraniczny projekt CCS (Carbon Capture and Storage),
zainicjowany przez norweski rząd. Jego celem jest demonstracja wychwytywania, transportu i
składowania CO 2 na dużą skalę. Budżet projektu wynosi 7,5 miliarda koron norweskich (714 mln
USD), jednak kwota ta nie obejmuje kosztów budowy statków do transportu skroplonego CO 2 ani
instalacji do jego wychwytywania w obiektach przemysłowych. Pierwsza faza projektu jest w 80%
finansowana przez rząd norweski.
Obiekt Northern Lights obejmuje terminal odbiorczy, rurociąg zatłaczający oraz instalacje
podmorskie. Equinor odpowiadał za budowę zakładu lądowego w Øygarden oraz infrastruktury
morskiej.
Przepustowość instalacji w pierwszej fazie wynosi 1,5 miliona ton CO 2 rocznie i jest już w pełni
zarezerwowana. Pierwsze dostawy planowane są na połowę 2025 roku i będą pochodzić z
cementowni Heidelberg Materials w Brevik. Kolejne dostawy będą realizowane przez producenta
nawozów i wyrobów chemicznych Yara w Norwegii. Udziałowcy Northern Lights (Equinor, Shell i
TotalEnergies) pracują nad planami zwiększenia zdolności transportowej i magazynowej w
przyszłości.

Idea projektu demonstracyjnego CCS Longship. Źródło: https://norlights.com/how-to-store-co2-with-
northern-lights/
Zaledwie tydzień przed otwarciem, część infrastruktury odpowiedzialnej za transport wizytowała
delegacja ITPE, o czym informowaliśmy tutaj: Wizyta w Norwegii  na instalacjach CCS – ITPE new

Autor: Aleksander Krótki