Karbonizat ze zużytych opon samochodowych w procesie spiekania rud żelaza
Rozwój gospodarczy i motoryzacyjny przyczynia się do wzrostu rocznej ilości wprowadzanych na rynek odpadów gumowych. Wśród nich największy udział mają opony samochodowe, które stanowią ok. 80% masy wszystkich zbieranych odpadów gumowych. W związku z rozrastającymi się składowiskami odpadów w Europie oraz faktem, iż opony samochodowe mają negatywny wpływ na środowisko, na terenie Unii Europejskiej wprowadzono regulacje prawne zakazujące składowania opon oraz elementów opon. Wprowadzono również konieczność ponownego wykorzystania minimum 95% surowców użytych do produkcji pojazdów.
Obecnie najczęściej stosowanymi metodami zagospodarowania zużytych opon są bieżnikowanie, recykling materiałowy oraz energetyczny (np. w cementowniach). Wartość opałowa zużytych opon jest wysoka (31-32 MJ/kg), dlatego są one atrakcyjnym nośnikiem energii. Alternatywą do procesu współspalania zużytych opon w cementowniach może być proces pirolizy, generujący produkty o wysokiej wartości opałowej, które można wykorzystać np. jako paliwo.
Z udziałem naszego Instytutu prowadzone były badania, w których sprawdzano możliwość wykorzystania karbonizatu ze zużytych opon wraz z koksikiem węglowym w procesie spiekania rud żelaza. Ich wyniki opublikowano w artykule ?Comparison of the chemical composition of char from waste car tires to the coke breeze used in the iron ore sintering process?. Głównymi kryteriami, które decydują o możliwości wykorzystania karbonizatu z opon to:
- wysoka zawartość węgla ? wpływająca bezpośrednio na wartość opałową wsadu,
- niska zawartość cynku oraz siarki ze względu na ich negatywny wpływ na środowisko,
- niska zawartość oleju pirolitycznego ze względu na negatywny wpływ na środowisko.
Badania próbek karbonizatów wykazały, iż jest to materiał bardzo niejednorodny, co przedstawiono na wykresach.
Badania wykazały, iż żadna z próbek karbonizatu z opon nie spełniła wszystkich wymagań dla procesu spiekania rud żelaza, jednak zawartość siarki oraz oleju pirolitycznego może być łatwo zredukowana poprzez dodanie sorbentu w postaci wapna gaszonego. Analiza chemiczna próbek nr 1 i 6 wykazała, iż zawartość węgla jest wystarczająco wysoka, a zawartość siarki oraz cynku jest odpowiednio niska, aby mogły one zostać wykorzystane w procesie spiekania. Jednak, ze względu na wysoką zawartość oleju pirolitycznego zalecane jest zastosowanie odpowiedniego absorbentu.
Artykuł został opublikowany w ramach Open Access.
Przygotowała: Martyna Nowak
Zakład Ochrony Powietrza