Handel emisjami również w transporcie

Redukcja emisji CO2 z nowych samochodów o 100 proc. do 2035 r. nie oznacza bynajmniej spokoju dla właścicieli spalinowych samochodów przez najbliższe 12 lat. Przyimek ?do? jest tu bardzo istotny. Pośredni cel redukcji emisji do 2030 r. został ustalony na poziomie 55%. Ponadto raport ?Zielony transport ? stan obecny i perspektywy? Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego informuje o warunkach zaakceptowania przez Komisję Europejską polskiego Krajowego Planu Odbudowy i związanych z nim reform. Wiąże się to z wprowadzeniem do końca 2024 r. podatku rejestracyjnego dla aut spalinowych, a następnie (od IV kwartału 2026 r.) podatku od ich posiadania. Im starszy (spełniający najniższe normy emisji spalin) samochód, tym trzeba będzie zapłacić fiskusowi więcej. Podatek od zdecydowanie dominujących na polskich drogach aut spalinowych ma zachęcić kierowców, by przesiedli się do aut elektrycznych i hybryd, albo też zniechęcić do dalszego korzystania z aut zasilanych benzyną lub olejem napędowym.

Oprócz powyższego, zgodnie z planami Parlamentu Europejskiego sektor transportu w Europie w 2027 r. zostanie objęty systemem handlu emisjami. W wakacje trwały konsultacje projektu dotyczącego rozporządzeń Komisji Europejskiej w tej kwestii. To jeden z sygnałów, że dekarbonizacja w tej branży nie zejdzie na dalszy plan. Jak wskazano w raporcie ?Zielony transport? spalanie paliw pochodzących z surowców kopalnych w transporcie odpowiada bezpośrednio za emisję 20-25 proc. CO2. Jeśli uwzględnić emisje w łańcuchu wartości (np. te z produkcji samochodów, przetwórstwa ropy czy budowy infrastruktury dla pojazdów), udział transportu w światowych emisjach ocenia się na 37%.

Jak będzie przebiegała dekarbonizacja transportu w Polsce?

Jednym z kierunków jest jego elektryfikacja, która ma jednak swoje ograniczenia związane m.in. z infrastrukturą (sieci i liczba stacji ładowania pojazdów) i strukturą produkcji energii elektrycznej w Polsce. Na dalszym horyzoncie przywołuje się wodór, na nieco bliższym ? paliwa syntetyczne (ostatnio o swoich badaniach w tym zakresie informowała Politechnika Warszawska). W zasięgu natomiast, i to już teraz, pozostają biopaliwa, które w ostatnim czasie uzyskały przyjaźniejsze otoczenie prawne.


Instytut od lat służy pomocą, oferując opracowania eksperckie w zakresie interpretacji i opiniowania dokumentów związanych ze ścieżką administracyjno-prawną przy realizacji inwestycji przemysłowych.

 



Przygotował: Radosław Lajnert
Zakład Ochrony Powietrza