ITPE

Zasady alarmowania służb oraz rola centrum zarządzania kryzysowego w systemie bezpieczeństwa

Zasady alarmowania służb oraz rola centrum zarządzania kryzysowego w systemie bezpieczeństwa

Zarządzanie kryzysowe jest kluczowym elementem budującym bezpieczeństwo narodowe
kraju. Opiera się ono na działalności organów administracyjnych, natomiast jego celem jest
zapobieganie sytuacjom kryzysowym, którymi nazywa się pewne stany, charakteryzujące się
narastającą niepewnością, destabilizacją i napięciem społecznym. Sytuacje kryzysowe
stwarzają zagrożenie życia, zdrowia, integralności terytorialnej, mienia, środowiska,
dziedzictwa kulturowego oraz infrastruktury krytycznej . Reagowanie kryzysowe, a więc
element zarządzania kryzysem, jest kategorią dynamicznie się rozwijającą, należącą do
strategicznych działań bezpieczeństwa. Za jego istotę uznaje się opanowanie w połączeniu
z
wyeliminowaniem możliwych przyczyn potencjalnego odnowienia się kryzysu w
przyszłości. W związku z niezaprzeczalnym faktem, jakim jest wzrost zagrożeń kryzysowych
o najróżniejszym charakterze (militarnym, cywilnym), rośnie zainteresowanie konceptami
zarządzania
kryzysowego oraz potrzeba permanentnego jego polepszania.
Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będącej elementem
kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom
kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych
działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków,
oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej. Zarządzanie jest procesem
decydowania, który składa się z trzech faz: – pozyskiwania, – gromadzenia, – przetwarzania i dystrybucji informacji.
Działania zarządzania kryzysowego polegają na niedopuszczaniu do powstania sytuacji,
które wpływają lub mogą wpływać negatywnie na stan bezpieczeństwa społeczeństwa oraz
jego mienia, jak również środowiska, a także sytuacji, które ograniczają w jakimś stopniu
funkcjonowanie właściwych organów administracji publicznej z powodu nieposiadania
odpowiednich środków bądź sił. Częścią zarządzania kryzysowego jest również odtwarzanie
systemów oraz obiektów (elementów niezbędnych dla bezpieczeństwa państwa i obywateli),
które są niezastąpione dla funkcjonowania organów administracji publicznej, przedsiębiorstw
i instytucji. Systemy te budują infrastrukturę krytyczną, w skład której wchodzą: – zapotrzebowania w energię, – surowce energetyczne i paliwa, – systemy łączności, – systemy finansowe, – sieci teleinformatyczne, – systemy ochrony zdrowia i zaopatrzenia w wodę, – systemy transportowe, – ratownicze, – systemy ogólnie określane, jako zapewniające ciągłość działania administracji
publicznej, – systemy produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych
i promieniotwórczych (np. rurociągi substancji niebezpiecznych).
Każdy szczebel reagowania kryzysowego i każda płaszczyzna jego zarządzania ma
określone swoje zadania. Z zakresu ochrony infrastruktury kryzysowej zadaniami są: – zbieranie i przetwarzanie informacji na temat jej zagrożeń,

  • tworzenie a następnie realizowanie procedur na wypadek wystąpienia zagrożeń dla
    infrastruktury krytycznej, – odtwarzanie infrastruktury krytycznej, – współdziałanie administracji publicznej z właścicielami oraz posiadaczami samoistnymi i
    zależnymi obiektów, – instalacji czy urządzeń infrastruktury krytycznej w zakresie jej ochrony.
    Wspomniane wyżej sytuacje kryzysowe są głównym prowodyrem i podstawą istnienia
    zarządzania kryzysowego. Zaliczamy do nich: – kryzys fizjologiczny, – psychologiczny, – społeczny, – ekologiczny, – ekonomiczny, – polityczny, – polityczno – militarny.
    Zagrożenia wynikające z owych kryzysowych sytuacji podzielić można na:
  1. Katastrofy naturalne,
  2. Katastrofy techniczne,
  3. Inne.
    Do katastrof naturalnych zaliczyć należy powodzie (zarówno te opadowe, jak i roztopowe),
    silne wiatry, takie jak huragan oraz pozostałe anomalie pogodowe, ponadto epidemie, plagi
    zwierzęce, ruchy tektoniczne, skutkujące na przykład osuwaniem się ziemi.
    Do katastrof technicznych należą pożary, awarie gazowe, awarie i wypadki z użyciem
    środków toksycznych, awarie i wypadki związane z radiacją, katastrofy budowlane
    i komunikacyjne oraz awarie urządzeń infrastruktury technicznej.
    Do ostatniej kategorii zaliczają się akty terroryzmu, takie jak podkładanie ładunków
    wybuchowych, a także ogólnie pojmowany terroryzm, jako działalność zorganizowanej grupy
    ludzi, itp..
    Zarządzanie
    kryzysowe
    realizowane
    jest
    na zasadzie zbieżności dążeń
    z bezpieczeństwem narodowym. Dla obu tych kategorii kluczowym dla sukcesu jest
    przygotowanie odpowiednich struktur, aby móc skutecznie działać, co w efekcie prowadzi do
    prawidłowego i pożądanego funkcjonowania. Każdy obywatel jako jednostka współtworząca
    całość – państwo – ma prawo oczekiwać sprawnego kierowania systemem zarządzania
    kryzysowego, a co za tym idzie tworzenia poczucia bezpieczeństwa, które jest niezbędne dla
    egzystencji. Zarządzanie kryzysowe powinno spełniać się jako ocena potencjalnych
    zagrożeń, konstruować warunki do podejmowania właściwych reakcji, zmniejszać i
    ograniczać efekty wystąpienia zagrożenia, jak również podejmować właściwe działania –
    reakcje i odtwarzać to, co zostało przez sytuacje kryzysowe zniszczone. Żaden jednakże
    system nie zapewni całkowitej i permanentnej jego sprawności, dlatego też niezbędne jest
    nieustanne ulepszanie go w oparciu do zdobywaną wiedzę na temat zagrożeń oraz
    najlepszych sposobów radzenia sobie z nimi.
    Osoby kierujące działaniami, których celem jest zapobieganie skutkom klęski żywiołowej
    (wójt, starosta, wojewoda lub ich pełnomocnicy), postępują przy pomocy gminnego,
    powiatowego lub wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego
    Zespołu
    Koordynacji
    Kryzysowej.
    Działając
    na
    podstawie
    Ustawy
    o zarządzaniu kryzysowym z dnia 26 kwietnia 2007 r., wojewoda i starosta mają obowiązek
    wykonywać przypisane im zadania przy pomocy zespołu zarządzania kryzysowego
    odpowiednio – wojewódzkiego i powiatowego, natomiast wójt koordynuje działalnie
    krajowego systemu ratowniczo – gaśniczego na obszarze gminy.
    Krajowy Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów Rządowy Zespół Zarządzania
    Kryzysowego Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.
    Resortowy Minister kierujący działem administracji rządowej, Kierownik organu centralnego
    Zespół Zarządzania Kryzysowego (ministerstwa, urzędu centralnego) Centrum Zarządzania
    Kryzysowego (ministerstwa, urzędu centralnego).
    Wojewódzki Wojewoda Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego Wojewódzkie
    Centrum Zarządzania Kryzysowego.
    Powiatowy Starosta powiatu Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego Powiatowe
    Centrum Zarządzania Kryzysowego.
    Gminny Wójt, Burmistrz, Prezydent miasta Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego Mogą
    być tworzone (nie ma obowiązku tworzenia) gminne (miejskie) centra zarządzania
    kryzysowego.
    Ustawa o zarządzaniu kryzysowym z dnia 26 kwietnia 2007 r. określa, iż na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej zarządzanie kryzysowe sprawowane jest przez Radę Ministrów, a
    w sytuacjach niecierpiących zwłoki – ministra właściwego. Z najwyższym
    i centralnym – szczeblem krajowym, współpracuje Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.
    Jest to państwowa jednostka budżetowa, której zadaniem jest określanie zagrożeń w oparciu
    o tzw. „ośrodki kryzysowe”, jak również tworzenie najwłaściwszych rozwiązań pojawiających
    się w sytuacjach kryzysowych. Ponadto Rządowe Centrum Zagrożeń odpowiada za
    koordynowanie przepływu informacji o zagrożeniach, tworzenie katalogu potencjalnych
    zagrożeń, monitorowanie ich, współpracuje także z NATO i Unią Europejską w ramach
    zarządzania kryzysowego . Na poziomie krajowym organem opiniodawczo – doradczym jest
    Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego, do zadań którego należą: – przygotowywanie propozycji użycia sił i środków niezbędnych do opanowania sytuacji
    kryzysowych; – doradzanie w zakresie koordynacji działań organów administracji rządowej, instytucji
    państwowych i służb w sytuacjach kryzysowych; – opiniowanie sprawozdań końcowych z działań podejmowanych w związku
    z zarządzaniem kryzysowym; – opiniowanie potrzeb w zakresie odtwarzania infrastruktury lub przywrócenia jej
    pierwotnego charakteru; – opiniowanie i przedkładanie Radzie Ministrów Krajowego Planu Zarządzania
    Kryzysowego; – opiniowanie projektu zarządzenia Prezesa Rady Ministrów, o którym mowa w art. 7 ust.4.
    Centrum Zarządzania Kryzysowego pełni bardzo istotną funkcję ośrodka łączności
    oraz koordynatora służb, które swoją działalnością składają się na tworzenie
    bezpieczeństwa państwa. Do kluczowych zadań Centrum Zarządzania Kryzysowego
    należą obowiązki związane z pełnieniem całodobowych dyżurów, czynności związane z
    zarządzaniem informacjami na temat sytuacji nadzwyczajnych, podejmowanie działań
    adekwatnych
    i właściwych do sytuacji kryzysowych, kooperacja z Centrami Zarządzania Kryzysowego
    organów administracji publicznej, kontrola systemów alarmowania i wykrywania, jak
    również systemu wczesnego ostrzegani ludzi. Ponadto Centrum Zarządzania
    kryzysowego odpowiedzialne jest za pozyskiwanie informacji oraz raportowanie sytuacji
    i prognozowanych zagrożeń, współdziałanie z podmiotami realizującymi monitoring
    środowiska, a także z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze oraz
    humanitarne, dokumentowanie swoich działań oraz zbieranie danych i współpraca w tym
    zakresie z innymi wydziałami Urzędu, administracją samorządową, administracją
    zespoloną i niezespoloną oraz innymi służbami, inspekcjami i organizacjami
    pozarządowymi.
    Szczebel wojewódzki – wojewoda – prowadzenie monitoringu, planowanie, reagowanie
    i pozbywanie się konsekwencji zagrożeń na terenie województwa, – realizowanie zadań
    dotyczących planowania cywilnego, – administrowanie, planowanie i prowadzenie
    szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego, – wnioskowanie o
    użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, – wykonywanie przedsięwzięć
    wynikających z dokumentów planistycznych, – profilaktyka i usuwanie następstw zdarzeń
    terrorystycznych, planowanie zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
    Szczebel powiatowy – starosta – prowadzenie monitoringu, planowanie, reagowanie i
    pozbywanie się konsekwencji zagrożeń na terenie powiatu, – realizacja zadań z zakresu
    planowania cywilnego, administrowanie, – planowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i
    treningów z zakresu zarządzania kryzysowego, – realizacja przedsięwzięć planu
    operacyjnego powiatów i miast na prawach powiatu, – profilaktyka i usuwanie następstw
    zdarzeń terrorystycznych, planowanie zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
    Szczebel gminny – wójt, burmistrz, prezydent miasta – prowadzenie monitoringu,
    planowanie, reagowanie i pozbywanie się konsekwencji zagrożeń na terenie gminy, – realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, – administrowanie, planowanie i
    prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego, – realizacja przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania gmin i
    gmin o statusie miasta, – profilaktyka i usuwanie następstw zdarzeń terrorystycznych, – organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
    Zasadność funkcjonowania systemu zarządzania kryzysowego opiera się na jego
    fazach, które są niezbędne dla skutecznego działania administracji publicznej na tej
    płaszczyźnie. Czynności podejmowanie na rzecz zarządzania kryzysowego powinny być
    podejmowane w odpowiednim momencie, na tyle wcześnie by móc przeciwdziałać
    sytuacjom kryzysowym. Różnorodność metod postępowania wykształciła potrzebę
    powstania czterech faz reagowania kryzysowego, zależnych od takich czynników jak
    potencjalność zagrożenia czy potrzeba usunięcia jego skutków. Fazy te odnoszą się do
    wszelkich działań, celem których jest likwidacja zagrożeń, gotowość na ich potencjalne
    wystąpienie, odpowiednią reakcję, jak również czynności wznawiające stan sprzed
    niebezpieczeństwa.
    .
    Kompleksowe działanie w fazie zapobiegania, przygotowania, reagowania
    i
    odbudowy stwarza odpowiednie warunki do kierowania strukturami rządowymi
    i strukturami samorządu terytorialnego. Pierwszą fazą jest zapobieganie. Na tym etapie
    ważne jest zauważanie – wychwytywanie potencjalnych zagrożeń, a następnie
    wyeliminowanie ich lub zmniejszenie, tak aby nie doszło do powstania sytuacji
    kryzysowej. Zadaniem kluczowym jest w tym miejscu monitorowanie, analizowanie oraz
    przewidywanie progresu zdarzeń w odniesieniu do możliwości pojawienia się
    niebezpieczeństwa. Faza zapobiegania w zarządzaniu kryzysowym wykonywana jest na
    szczeblu samorządowym, wojewódzkim i centralnym i posiada cele podobne do dążeń
    systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym. Koleją fazą jest reagowanie, będące
    ogółem przedsięwzięć związanych z przygotowaniem do prowadzenia działań podczas
    występowania sytuacji kryzysowej. Na tym etapie opracowuje się plany reagowania
    kryzysowego, które określają zadania, czas i miejsce podejmowanych działań. Organy
    administracji publicznej realizują w tej fazie gotowość do efektywnego działania przy
    pomocy posiadanych środków i sił. Trzecią fazą jest reagowanie w sytuacji kryzysowej.
    Reagowanie następuje po fakcie wystąpienia jakiegoś zagrożenia i w oparciu o nie.
    Zaplanowane wcześniej działania są realizowane tu poprzez natychmiastowe
    uczestnictwo w oparciu o pewne procedury i zadania. Reagowanie ma likwidować
    niebezpieczeństwo, aby móc w jak największym stopniu zminimalizować jego skutki.
    Faza ta koreluje z fazą przygotowawczą, gdyż jest sprawdzianem efektywności realizacji
    zadań zarządzania kryzysowego części preparacyjnej. Dla sprawności przebiegania
    owej fazy i dla jej sukcesu niezwykle istotna jest dyscyplina przebiegu informacji,
    przewidywanie zdarzeń oraz skutków podejmowanych decyzji. Ostatnia faza polega na
    usuwaniu skutków sytuacji kryzysowej, jak również odtwarzaniu zasobów infrastruktury
    krytycznej. Faza ta ma trwać dopóki nie odbudowane zostaną wszystkie systemy.
    Odbudowa polega na działaniach ratowniczych i zapewnieniu pomocy dla
    poszkodowanych w początkowym stadium jej trwania, jako na działaniach de facto
    najistotniejszych dla zdrowia i życia. Realizowane jest to poprzez dostarczanie żywności,
    lokum
    oraz
    wsparcia
    psychologicznego.
    Ponadto
    i uzupełniane siły i środki użyte w akcjach ratowniczych .
    odtwarzane

Powered by BetterDocs

Dodaj komentarz