ITPE
View Categories

Zagrożenia kryzysowe i wojenne oraz ich wpływ na stany stabilności w Rzeczypospolitej Polskiej

Bezpieczeństwo narodowe – stan uzyskany w rezultacie odpowiednio zorganizowanej
obrony i ochrony przed wszelkimi zagrożeniami militarnymi i niemilitarnymi, tak zewnętrznymi
jak i wewnętrznymi, przy użyciu sił i środków pochodzących z różnych dziedzin działalności
państwa. Bezpieczeństwo narodowe, to także najważniejsza wartość, potrzeba narodowa i
priorytetowy cel działalności państwa, jednostek i grup społecznych, a jednocześnie proces
obejmujący różnorodne środki, gwarantujące trwały, wolny od zakłóceń byt i rozwój narodowy
(państwa) w tym obronę państwa jako instytucji politycznej oraz ochronę jednostek i całego
społeczeństwa, ich dóbr i środowiska naturalnego przed zagrożeniami, które w znaczący
sposób ograniczają jego funkcjonowanie lub godzą w dobra podlegające szczególnej
ochronie.
Ze względu na stosunek do obszaru państwa wyróżnia się bezpieczeństwo zewnętrzne i
bezpieczeństwo wewnętrzne; obszary te są wzajemnie powiązane i współcześnie nie
można rozpatrywać ich osobno.
Bezpieczeństwo narodowe jest nie tylko ochroną narodu i terytorium państwa czyli kraju
przed fizyczną napaścią, lecz również ochroną żywotnych interesów ekonomicznych i
politycznych, których utrata zagrażałaby podstawowym interesom państwa. To najwyższa
potrzeba i wartość narodu oraz główny cel działania państwa.
Bezpieczeństwo narodowe to także ogół warunków i instytucji chroniących
suwerenność państwa, życie i zdrowie obywateli oraz mienie i majątek narodowy. To
stan lub warunki, w których zapewniona jest ochrona narodu i terytorium państwa przed
atakiem nieprzyjaciela; zapewnienie stabilnego i harmonijnego rozwoju państwa oraz
realizacji jego strategicznych interesów politycznych i ekonomicznych. Bezpieczeństwo
narodowe rozumiane jest również, jako stan równowagi pomiędzy potencjałem obronnym
kraju a zagrożeniem wywołanym możliwością powstania konfliktu. To również pewien stan
świadomości społecznej, w którym powstający poziom zagrożeń poprzez posiadane
zdolności obronne, nie budzi lęku, obaw o zachowanie uznanych warunków.
Bezpieczeństwo narodowe oznacza:

  • oczekiwanie społeczne na zapewnienie możliwości korzystania z dobrobytu
    ekonomicznego;
  • korzystanie z autonomii społecznej;
  • korzystanie z określonego statusu społecznego.
    Zapewnienie bezpieczeństwa stanowi jedną z głównych funkcji naszego państwa. Jego
    zasadniczym celem jest stworzenie sprawnego systemu ochrony środowiska naturalnego,
    elementów infrastruktury technicznej, a w zasadniczym stopniu ochrony infrastruktury
    krytycznej. Poprawnie zorganizowany i sprawnie działający system bezpieczeństwa
    narodowego powinien zapewnić niezakłócone funkcjonowanie społeczeństwa w
    niespodziewanych i kryzysowych sytuacjach, niezależnie od źródeł pochodzenia zagrożenia.
    Bezpieczeństwo jest więc nie tylko istniejącym stanem, ale jednocześnie ciągłym procesem
    obejmującym działania na rzecz stworzenia jego optymalnego poziomu i utrzymania zgodnie
    z potrzebami społecznymi. Bezpieczeństwo przez lata było utożsamiane z równoważnym mu
    potencjałem militarnym jako czynnikiem determinującym poziom ochrony. Zatem
    bezpieczeństwo narodowe do zdolność bądź umiejętność państwa do obrony terytorium
    zarówno przed zagrożeniami zewnętrznymi, jaki i wewnętrznymi. Obecnie bezpieczeństwo
    narodowe postrzegane jest w kontekście sumy wszystkich cywilnych i wojskowych
    przedsięwzięć mających na celu przeciwstawienie się wszelkim potencjalnym zagrożeniom
    mogącym doprowadzić do kryzysu.
    Kryzys i istota sytuacji kryzysowej.
    Kryzys (z greckiego krisis – rozróżniam, rozstrzygam) w znaczeniu ogólnym oznacza
    moment przełomowy, punkt zwrotny powodujący zmianę istniejącego układu. Obecnie kryzys
    jest synonimem sytuacji powodującej naruszenie istniejącego poziomu równowagi. W
    dziedzinie bezpieczeństwa istnieje tak naprawdę wiele definicji kryzysu. Każda z nich jednak
    podkreśla zmianę w istniejącym układzie i konieczność podjęcia działań naprawczych i
    przywracających stan oczekiwany – optymalny. Według Słownika terminów z zakresu
    bezpieczeństwa narodowego kryzys – to sytuacja będąca następstwem zagrożenia,
    prowadząca w konsekwencji do zerwania lub znacznego osłabienia więzów
    społecznych, przy równoczesnym poważnym zakłóceniu funkcjonowania instytucji
    publicznych, jednak w takim stopniu, że użyte środki niezbędne do zapewnienia i
    przywrócenia bezpieczeństwa nie uzasadniają wprowadzenia żadnego ze stanów
    przewidzianych w Konstytucji RP.
    Ponadto kryzys musi zaistnieć nagle, a także realnie nie być akceptowany przez podmiot,
    dla którego stwarza zagrożenie. Siłę oddziaływania kryzysu można ocenić poprzez skalę jego
    natężenia – intensywności, która z kolei wyznaczana jest dzięki siłom i środkom użytym w
    celu jego usunięcia. Są to podejmowane tzw. działania antykryzysowe. Zatem kryzys
    oznacza pojawienie się i nasilenie zjawisk bardziej lub mniej bezpiecznych.
    W myśl ustawy o zarządzaniu kryzysowym – sytuacja kryzysowa oznacza stan negatywnie
    wpływający na poziom bezpieczeństwa ludzi i mienia w znacznych rozmiarach lub
    środowiska wywołujący znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji
    publicznej ze względu na nieadekwatność sił i środków.
    Jedną z głównych typologii zagrożeń jest typologia zagrożeń według źródeł ich
    występowania. Coraz częściej da się zauważyć dwukierunkowy podział na zagrożenia
    naturalne (katastrofy naturalne, takie jak: powódź, susze, epidemie, upały, mrozy, osuwiska,
    czy też huragany) oraz te, które są wynikiem działania człowieka. Kolejnym przykładem jest
    podział na zagrożenia pierwotne oraz wtórne.
    Sytuacja kryzysowa w systemie zarządzania kryzysowego.
    Wcześniejsze zdefiniowanie kryzysu oraz sytuacji kryzysowej pozwala na umiejętne
    umiejscowienie tych zjawisk w całości systemu bezpieczeństwa naszego państwa. Sytuacja
    kryzysowa, jak określa ustawodawstwo krajowe, nie wymaga wprowadzenia stanów
    nadzwyczajnych. Znajduje się zatem pomiędzy oczekiwanym stanem społecznym
    funkcjonowania państwa a kryzysem, w którym zwykłe środki konstytucyjne są
    niewystarczające. Z sytuacją kryzysową mamy do czynienia wówczas, gdy akceptowany
    poziom poczucia zagrożenia zostanie przekroczony. Analiza sytuacji kryzysowej pozwala na
    identyfikację całości działania zarządzania kryzysowego oraz jego ogromnego wpływu na
    system bezpieczeństwa RP. Zarządzanie to całość działań regulujących funkcjonowanie
    danej organizacji, określonej przypisami prawnymi, a ponadto obejmujące fazę planowania,
    organizowania, motywowania oraz kontroli. Zarządzanie kryzysowe realizowane w RP to
    celowe działanie, którego realizacja jest obowiązkiem stawianym przed każdym organem
    administracji publicznej, odpowiedzialnym za zapewnienie bezpieczeństwa państwa i
    społeczeństwa. Zarządzanie kryzysowe zostało włączone do funkcji realizowanych przez
    państwo, a jego ranga została znacząco podwyższona. Istotą zarządzania kryzysowego jest
    jego aktywność na każdym szczeblu administracyjnym, a treścią – fazy zapobiegania,
    przygotowania, reagowania, odbudowy.
    Fazy zapobiegania i przygotowania obejmują przedsięwzięcia realizowane jeszcze przed
    wystąpieniem kryzysu. Głównym ich celem jest zdiagnozowanie rodzajów potencjalnych
    zagrożeń i ich ewentualnej siły oddziaływania. Znajomość tych elementów pozwala bowiem
    na podjęcie przedsięwzięć zapobiegawczych, zmniejszających ryzyko powstania sytuacji
    kryzysowej. Faza zapobiegawcza to rozpoznanie rodzaju i skali zagrożeń, przygotowanie
    potencjalnych sił i środków oraz podejmowanie działań mających charakter prewencyjny.
    Kolejną fazą jest przygotowanie. Jej istota to przygotowanie organów zarządzających oraz
    zespołów wykonawczych do jak najsprawniejszego przejęcia kontroli nad powstałą sytuacją
    kryzysową. Obejmuje ono zespół działań planistycznych i organizacyjnych, których celem
    jest zwiększenie skuteczności działania już od pierwszych chwil destabilizujących. Ponadto
    w tej fazie realizowane są przedsięwzięcia odnoszące się do jakości organizacji wyposażenia
    centrów zarządzania kryzysowego. Niezwykle ważnym elementem tej fazy jest stały
    monitoring, gromadzenie i przetwarzanie informacji o zaistniałych zagrożeniach pomiędzy
    wszystkimi organizacjami biorącymi udział w procesie zarządzania kryzysowego.
    W pierwszym etapie zarządzania kryzysowego – w fazie reagowania, niezwykle ważne jest
    szybkie uruchamianie centrów zarządzania kryzysowego, które z kolei informują wszystkie
    struktury ratownicze odpowiedzialne za prowadzenie działań ratunkowych. W tym etapie
    prowadzone są również szeroko rozumiane działania humanitarne w celu ochrony ludności,
    jej ewakuacji z terenów zagrażających życiu, zdrowiu oraz mieniu.
    Natomiast faza odbudowy to okres przeznaczony do opracowywania ocen i analiz
    skuteczności podejmowanych działań, a tym samym trafności rozwiązań przyjętych w fazach
    zapobiegania i przygotowania.
    Organizacja systemu krajowego stanowi zespół organów i podległych im instytucji, których
    zadaniem jest zapobieganie sytuacjom kryzysowym.
    W polskim systemie zarządzania kryzysowego rolę nadrzędną pełni organ zarządzający,
    którego kompetencje dotyczą podejmowania decyzji, podziału zadań dla poszczególnych
    wykonawców procesu zarządzania oraz koordynowania prowadzonych działań. Spośród
    wielu należy wymienić:
  • zasadę prymatu układu terytorialnego;
  • zasadę jednoosobowego kierownictwa określającą sposób zarządzania i
    odpowiedzialności;
  • zasadę adekwatności poziomu zarządzania;
  • zasadę powszechności reagowania oznaczającą zaangażowanie instytucji i podmiotów
    działających na terenie objętym zagrożeniem;
  • zasadę jednoosobowej odpowiedzialności organów kierowniczych.
    Całość systemu zarządzania kryzysowego uzupełniają procedury i zarządzenia
    wykonawcze, zasoby kadrowe oraz zasoby informacyjne i materiałowo techniczne. Dopiero
    mając ogląd całości systemu, wyraźnie dostrzec można, iż tworzą go:
  • organy i podmioty uczestniczące na różnych poziomach i w różnych etapach zarządzania
    kryzysowego;
  • zorganizowany system monitorowania i obiegu informacji;
  • zaplecze materiałowo techniczne.
    Tak zbudowany system obejmuje wszystkie poziomy zarządzania w państwie. Głównym
    zadaniem systemu zarządzania kryzysowego jest opracowanie i wypracowanie programów
    zawierających sprawdzone działanie w poszczególnych fazach zarządzania kryzysowego. W
    fazie zapobiegania jest to podejmowanie działań zapobiegających powstaniu sytuacji
    kryzysowej, a w fazie przygotowania podstawą jest przygotowanie planistyczne sił i środków
    niezbędnych do sprawnego reagowania, w fazie reagowanie priorytet stanowi sprawne
    rozłożenie działań służb ratowniczych, natomiast w fazie odbudowy kluczowe jest
    przywrócenie stanu pierwotnego sprzed powstania sytuacji kryzysowej.
    Na poziomie krajowym głównym organem odpowiedzialnym za zarządzanie kryzysowe jest
    Rada Ministrów. Przy Radzie Ministrów został utworzony Rządowy Zespół Zarządzania
    Kryzysowego będący organem opiniodawczo-doradczym.
    Niezależnie od Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w strukturach administracji
    państwowej na szczeblu centralnym funkcjonuje również powołane w sierpniu 2008 roku
    Rządowe Centrum Bezpieczeństwa (RCB).
    Rządowe Centrum Bezpieczeństwa stale monitoruje potencjalne zagrożenia, jednocześnie
    prowadząc skoordynowaną politykę informacyjną wszystkich organów administracji
    państwowej w zakresie i w czasie trwania sytuacji kryzysowej.
    System zarządzania kryzysowego ma strukturę zbliżoną do układu piramidalnego, dlatego
    też na niższych szczeblach funkcjonują komórki, których działanie jest pewnego rodzaju
    odbiciem organów znajdujących się w jednostkach centralnych. Resortowy poziom
    zarządzania kryzysowego tworzą ministrowie odpowiedzialni za poszczególne działy
    administracji rządowej oraz kierownicy urzędów centralnych.
    Zgodnie z dyspozycjami ustawy o zarządzaniu kryzysowym zadaniem ministrów i
    kierowników urzędów centralnych jest przygotowanie podległych sobie działów administracji
    do podejmowania działań na wypadek sytuacji kryzysowej.
    System zarządzania kryzysowego na poziomie województwa realizowany jest przez
    wojewodę za pomocą właściwych organów administracji publicznej. Bezpośrednią realizacją
    zadań zajmują się specjalne komórki obsługujące wojewodę. Do ich zadań głównie należy
    gromadzenie, przetwarzanie, przekazywanie informacji o aktualnych stanach zagrożenia.
    Organem pomocniczym wojewody, powołanym do realizacji zadań z zakresu zarządzania
    kryzysowego, jest wojewódzki zespół zarządzania kryzysowego.
    Poziom powiatowy w zakresie zarządzania kryzysowego charakteryzuje przede wszystkim
    to, iż większość zadań występuje w charakterze wykonawczym. Powiat jako struktura
    samorządowa współpracuje z administracją państwową, będąc elementem całości
    zarządzania systemem kryzysowym państwa. Organem właściwym w sprawach
    zarządzania kryzysowego na szczeblu powiatowym jest starosta. Swoje zadania
    realizuje przy pomocy powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego. Zespół tworzy i
    powołuje starosta, będąc jednocześnie jego przewodniczącym. W jego skład wchodzą zaś
    osoby – pracownicy powołani z jednostek organizacyjnych, które tworzą komórki pomocnicze
    danej służby lub inspekcji.
    Do podstawowych zadań starosty w zakresie zarządzania kryzysowego należy przede
    wszystkim organizacja powiatowego systemu zarządzania kryzysowego, monitorowanie
    zagrożeń, planowanie działań, a w szczególności opracowanie i przekazanie wojewodzie
    powiatowego planu zarządzania kryzysowego.
    Na staroście spoczywa również obowiązek utworzenia powiatowego centrum zarządzania
    kryzysowego. Centrum to działa na zasadzie gwarancji całodobowego alarmowania
    wszystkich członków powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego, a także
    całodobowego przebiegu informacji o ewentualnych sytuacjach kryzysowych.
    Do zadań powiatowego zespołu zarządzania kryzysowego zaliczyć należy analizę
    potencjalnych możliwości wystąpienia na obszarze powiatu sytuacji kryzysowej lub też tzw.
    stanów nadzwyczajnych. Ponadto oszacowanie ich rozmiarów oraz skali. Zespół
    zobowiązany jest do opracowania koncepcji likwidacji potencjalnych zagrożeń z
    uwzględnieniem aspektu finansowego, organizacyjnego oraz materiałowego, tak by zespół
    mógł w pełni działać we wszystkich czterech fazach reagowania kryzysowego.
    Poziom gminy jest najniżej usytuowany w strukturze systemu zarządzania kryzysowego. W
    myśl zasady jednoosobowego kierownictwa zarządzanie na tym poziomie realizowane jest
    przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Uprawnienia wójta obejmują wydawanie
    poleceń jednostkom pomocniczym, kierownikom jednostek organizacyjnych oraz
    kierownikom jednostek ochrony przeciwpożarowej działających na obszarze gminy.
    Wójt posiada uprawnienia władcze w zakresie kierowania jednostkami organizacyjnymi
    doraźnie skierowanymi do jego dyspozycji w celu prowadzenia działań ratowniczych.
    Kolejnym rodzajem są zagrożenia militarne, które są zespołem zdarzeń w stosunkach
    międzynarodowych. Mogą one zakłócić prawidłowe funkcjonowanie państwa, a ponadto
    spowodować zachwianie się suwerenności lub też jedności terytorialnej RP. Duże znaczenie
    zagrożeń militarnych jest spowodowane specyficzną polityką, w myśl której działania zbrojne
    służą do osiągania wyznaczonych celów, priorytetów oraz interesów polityki państwa.
    Błędem jest rozumowanie, iż współczesna Europa jest bezpieczna od zagrożeń militarnych.
    Przykładem potwierdzającym tę tezę jest sytuacja kryzysowa na terytorium Ukrainy.
    Zagrożenia Militarne – występujące zawsze wtedy, gdy cele polityki państwa są sprzeczne
    z celami polityki innych państw, a rozstrzygnięcie jest możliwe tylko metodami walki zbrojnej.
    Celem oddziaływania militarnego może być fizyczne zmuszenie RP do oddania we władanie
    przeciwnika zasobów materialnych państwa, siły roboczej, jej intelektu oraz obszarów
    terytorium państwa. Zagrożenia militarne wiążące się z użyciem sił zbrojnych, dodatkowo są
    klasyfikowane i można spotkać następujący ich podział:
  • demonstracje siły;
  • dywersje militarne;
  • blokady militarne;
  • prowokacje militarne;
  • szantaż militarny;
  • incydenty graniczne;
  • organiczne użycie środków przemocy zbrojnej;
  • zbrojne starcie graniczne;
  • napaść zbrojna grup nieformalnych;
  • konflikt militarny w strefie przygranicznej;
  • konflikt lokalny;
  • konflikt między państwami.
    Odnosząc się do historycznych doświadczeń Polski w zakresie zagrożeń militarnych należy
    przypomnieć, że to słabość militarna I i II Rzeczypospolitej była zachętą dla potężnych
    sąsiadów do wszczynania przeciwko naszemu narodowi wojen i jedną z przyczyn jej
    rozbiorów.
    Pojawiają się nowe scenariusze polityki bezpieczeństwa. Dynamika tych zjawisk i związana
    z nimi niepewność wymagają, by siły zbrojne przyszłości były zdolne w bardzo krótkim czasie
    reagować na pojawiające się nowe formy konfliktu. Ich główne siły i środki, przez zdolność
    do wczesnego rozpoznawania ognisk konfliktów, powinny mieć możliwość użycia nie tylko
    głównych sił na duże odległości i interweniowania w wypadku kryzysu przy małych stratach,
    lecz również ochrony własnych sił zbrojnych, ludności i ważnych obiektów, a szczególnie
    struktury informacyjnej przed uderzeniami zarówno przy wykorzystaniu własnych środków
    konwencjonalnych, jak i informacyjnych. Powinny mieć także możliwość rozpoznania
    zagrożeń środków masowego rażenia.
    Powszechnie znaną prawdą jest, że broń masowego rażenia odgrywała niespotykaną dotąd
    rolę w działaniach bojowych. Najnowsze doświadczenia wykazują, że stosowanie tej broni
    do celów terrorystycznych, czego pierwsze przykłady zostały już odnotowane, zaczyna
    również dorastać do rangi problemu światowego. Poważnym zagrożeniem jest w tym
    wypadku możliwość wykorzystania środków promieniotwórczych, a zwłaszcza chemicznych
    i biologicznych, przez podmioty pozapaństwowe.
    Broń jądrowa, chemiczna i biologiczna po pewnym okresie „zapomnienia” przeżywa
    współcześnie renesans, zwłaszcza w państwach, które stosunkowo niedawno weszły w jej
    posiadanie lub czynią starania, aby ich „marzenia” o tego rodzaju broni mogły się szybko
    spełnić. Decydują o tym pewne specyficzne właściwości tej broni, przez co staje się ona
    wysoce konkurencyjna w stosunku do innych środków rażenia.
    Do podstawowych wyzwań polityczno-militarnych czasu pokoju, w obliczu których stoi
    Polska, należą wymagania i potrzeby wynikające z rozwoju sytuacji w otoczeniu
    Rzeczypospolitej Polskiej, a dotyczące:
  • utrzymania odpowiedniego (jakościowo i ilościowo) poziomu potencjału obronnego tak,
    aby minimalizować groźbę nacisków i szantażu politycznego, zapobiegać osłabianiu
    międzynarodowej pozycji państwa oraz zapewnić wsparcie dyplomacji;
  • wnoszenia stosownego do możliwości Polski wkładu w system obronny NATO, tak aby
    wzmacniać siłę i wiarygodność Sojuszu oraz pozycję Polski jako wiarygodnego
    sojusznika;
  • umacniania instytucji i organizacji bezpieczeństwa międzynarodowego, w tym
    działających w dziedzinie kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania,
    aby wspierać kształtowanie bezpiecznego środowiska międzynarodowego;
  • kontynuowania udziału Polski w międzynarodowych operacjach służących utrzymaniu i
    wspieraniu pokoju oraz stabilizowaniu sytuacji w rejonach kryzysowych;
  • przełamywania uprzedzeń i rozwijania współpracy z sąsiadami w sferze wojskowej, w
    celu kształtowania bezpiecznego otoczenia strategicznego państwa.
    W razie wojny na dużą skalę cały obszar państwa polskiego byłby narażony na uderzenia
    lotniczo-rakietowe i skutki ofensywy zgrupowań po-wietrzno-lądowych, prowadzonej na dużą
    głębokość, na wielu kierunkach operacyjnych, przy jednoczesnym prowadzeniu operacji
    lotniczych i morskich, obliczonych na uzyskanie panowania w powietrzu i zablokowanie
    głównych portów i baz marynarki wojennej . Byłaby to wojna o dużym natężeniu, angażująca
    totalnie cały naród i jego potencjał materialno-duchowy, w tym potencjał militarny. W rejonach
    o znaczeniu strategicznym dla skuteczności obrony państwa mogłyby wylądować desanty
    powietrzne i morskie. Obiektami uderzeń byłyby urządzenia i instalacje systemu obronnego
    państwa, infrastruktura przemysłowa, bazy zaopatrzenia wojsk, aglomeracje miejskie oraz
    główne węzły komunikacyjne.
    Celem strategicznym Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie obronności jest zapewnienie
    bezpiecznych warunków realizacji interesów narodowych poprzez ich obronę przed
    zewnętrznymi zagrożeniami kryzysowymi i zagrożeniami wojennymi. Oznacza to w
    szczególności:
  1. Obronę wszystkich obywateli Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. Obronę terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed agresją zbrojną, w tym zapewnienie
    nienaruszalności polskiej przestrzeni powietrznej i morskiej oraz granic lądowych;
  3. Udział we wspólnej obronie terytoriów państw członkowskich NATO, zgodnie z art. 5.
    Traktatu Waszyngtońskiego;
  4. Kształtowanie bezpiecznego otoczenia Polski poprzez rozwijanie partnerskiej współpracy
    wojskowej z innymi państwami, zwłaszcza sąsiednimi;
  5. Wspieranie akcji instytucji i organizacji międzynarodowych w reagowaniu kryzysowym
    oraz polityczno-militarnych działaniach stabilizujących.
    Stosownie do trzech stanów zagrożenia bezpieczeństwa państwa – pokoju, kryzysu
    (zagrożenia bezpieczeństwa) i wojny – Rzeczpospolita Polska jest przygotowana do
    prowadzenia następujących trzech rodzajów działań strategicznych:
  • działania prewencyjno-stabilizacyjne;
  • reagowania kryzysowe;
  • działania wojenne.
    Działania prewencyjno-stabilizacyjne realizowane są w czasie pokoju i obejmują bieżące
    zapobieganie wystąpieniu zewnętrznych zagrożeń polityczno-militarnych (kryzysowych,
    wojennych) poprzez neutralizowanie ich potencjalnych źródeł oraz stabilizowanie i
    umacnianie bezpiecznego środowiska (otoczenia) międzynarodowego Polski.
    Myślą przewodnią tych działań jest stałe prognozowanie i śledzenie sytuacji, wczesne
    rozpoznanie wyzwań i zagrożeń oraz podejmowanie działań do sprostania tym wyzwaniom i
    zapobiegania przerodzeniu się potencjalnych zagrożeń w rzeczywisty kryzys lub wojnę.
    W ramach tych działań Polska – występując samodzielnie lub w ramach NATO bądź innych
    organizacji i działań międzynarodowych – realizuje następujące działania strategiczne:
  • buduje sferę wzajemnego zaufania w swoim otoczeniu;
  • aktywnie kształtuje bezpieczne środowisko międzynarodowe;
  • wspiera wysiłki państw w swoim otoczeniu, mające na celu bezpieczne przeprowadzenie
    procesów transformacji i reform.
    Udział sił zbrojnych w działaniach prewencyjno-stabilizacyjnych odbywa się przede
    wszystkim na płaszczyźnie współpracy wojskowej. W jej ramach Polska dąży do rozwijania
    kontaktów między własnymi jednostkami wojskowymi a ich odpowiednikami w innych
    armiach, prowadzeniu wspólnych szkoleń kadr, organizowania i sprawowania nadzoru nad
    funkcjonowaniem jednostek wielonarodowych.

Powered by BetterDocs

Dodaj komentarz