ITPE
View Categories

Planowanie i realizacja zadań obronnych wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (HNS)

HOST NATION SUPPORT (HNS) – WSPARCIE POBYTU I DZIAŁAŃ WOJSK
SOJUSZNICZYCH NA TERYTORIUM KRAJU GOSPODARZA.
HNS – cywilna i wojskowa pomoc świadczona w czasie pokoju, w sytuacjach
kryzysowych i podczas konfliktów, przez państwo, na którego terytorium
przemieszczają się lub są rozmieszczone i działają siły i organizacje NATO. Zakres
realizowanych przedsięwzięć regulują zobowiązania wynikające z porozumień w
ramach Sojuszu lub z dwustronnych bądź wielostronnych umów zawartych między
„państwem – gospodarzem” oraz organizacją NATO i państwami wysyłającymi wojska.
Polski HNS obejmuje nie tylko zaopatrzenie, usługi i infrastrukturę (logistykę), ale także
dostarczenie sojusznikom innych „produktów”, jakimi są informacje, swoboda
działania, bezpieczeństwo i poparcie społeczne.
W nowoczesnej logistyce NATO występuje wymóg „wykorzystywania zasobów
miejscowych”. Wykorzystanie ich opiera się na trzech założeniach:

  1. Potrzeby i możliwości zasobów wojskowych i cywilnych powinny być
    zbilansowane. Za wykorzystaniem sił i środków cywilnych muszą przemawiać
    określone korzyści lub ułatwienia (uzupełnienie niedostatków logistyki wojskowej,
    zysk na czasie, korzyści finansowe).
  2. Korzystanie z zasobów cywilnych musi być legalne, tzn. oparte na prawie państwa
    przyjmującego. Jego ustawodawstwo powinno regulować realizację świadczeń
    osobistych i rzeczowych na korzyść wojsk sojuszniczych od chwili ich przybycia.
  3. Zasoby cywilne i wojskowe wykorzystuje się łącznie, gdyż mają one charakter
    komplementarny i uzupełniają się nawzajem, zwiększając możliwości wspieranych
    wojsk.
    Podstawowe wsparcie, które może być dostarczane przez cywilnych
    kontrahentów to: – transport kolejowy i samochodowy, – prace załadunkowe i wyładunkowe, – tworzenie składów i magazynów, – obsługę, ewakuację techniczną i remonty pojazdów samochodowych, – udostępnienie urządzeń i linii telekomunikacyjnych, – usługi socjalno-bytowe, komunalne, – prace i usługi kwaterunkowo-komunalne, – zaopatrzenie w artykuły codziennego użytku.
    Zasady kontraktowania cywilnych dostaw i usług:
  4. Kontrakty planowane zawczasu (w sytuacjach słabego rozeznania w przyszłych
    działaniach oraz szacunkowe określenie potrzebnych dostaw i usług. Kontrahenci
    opłacani są za pomocą zaliczek, którzy utrzymują określony stan w gotowości do
    udzielenia przewidywanych dostaw i usług. Stosuje się opłaty podstawowe
    stanowiące minimalne sumy rekompensujące nakłady poniesione przez dostawcę,
    gdyby nie doszło do realizacji kontraktu z przyczyn losowych, oraz opłatę
    bodźcową za dobre wykonanie dostawy lub usługi),
  5. Kontrakty doraźne (stosuje się je, gdy znany jest zakres, wymagania i miejsce
    zapotrzebowania) – bardziej skuteczne, wydajne i oszczędne.
    Na wzrost roli HNS w całokształcie zabezpieczenia logistycznego wpływają: – stosunkowo niska zdolność przerzutu wojsk i materiałów na duże odległości, – ograniczone możliwości organów logistycznych niektórych państw,
  • obniżający się poziom zasobów, gdyż wiele państw restrukturyzuje swoje siły
    zbrojne.
    Podstawę udzielanego wsparcia powinny stanowić umowy zawierane na zasadach
    obowiązujących w całym Sojuszu. Standaryzuje je ”Sojusznicza Doktryna i procedury
    połączonego wsparcia przez państwo-gospodarza AJP-4.5”.
    Równolegle z realizacją zadań HNS, organy administracji rządowej i samorządowej
    będą realizowały, w warunkach kryzysu, rozszerzone zadania z zakresu: mobilizacji
    gospodarki, wykorzystania zasobów narodowych, ochrony ludności, utrzymania
    bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zachowania ciągłości kierowania sferą
    cywilną.
    Zadanie koordynacji działań organów władzy publicznej związanych z HNS zgodnie z
    prawem polskim spoczywa na Ministrze Obrony Narodowej.
    Podstawę dla udzielenia wsparcia daje ratyfikowana w 1998 r. umowa między stronami
    Traktatu Północnoatlantyckigo dotycząca statusu ich sił zbrojnych (zał. 7), która w: – art. I ust. 2 – przewiduje zastosowanie umowy w stosunku do władz
    administracyjnych umawiających się stron w granicach administrowanych przez
    nie terenów, – art. IX – przewiduje możliwość nabywania na miejscu towarów i usług na tych
    samych zasadach i z zasady – przez te same organy, które dokonują zakupów na
    potrzeby Sił Zbrojnych RP, – art. IX ust. 3 – ustala, że udostępnienie przez „władze państwa przyjmującego”
    potrzebnych gruntów, budynków i urządzeń będzie odbywało się na zasadach
    dotyczących zakwaterowania Sił Zbrojnych państwa przyjmującego.
    Uszczegółowienie i wykładnię trybu postępowania wobec goszczących wojsk daje
    ustawa z 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium
    (Dz.U. 2018 poz. 35).
    Zadania wykonywane przez administrację rządową i samorządową w strukturach
    HNS.
    Główną rolę w zakresie realizacji zadań HNS w terenie spełnia Wojewoda –
    przedstawiciel Rady Ministrów w terenie, zwierzchnik administracji rządowej i organ
    koordynujący jednostki samorządu terytorialnego. Postrzegany jest jako organizator i
    koordynator stosowanych przedsięwzięć planistycznych i wykonawczych, animator
    współdziałania zainteresowanych organów i reprezentant w lokalnych kontaktach
    oficjalnych z przedstawicielami Sojuszników.
    Sprawne
    funkcjonowanie systemu
    wsparcia,
    uzależnione
    jest
    od
    zagwarantowania udziału w nim, oprócz sił zbrojnych państwa gospodarza, również
    organów administracji publicznej i niektórych innych podmiotów i instytucji. Stąd
    niezbędnym jest wcześniejsze przygotowanie upoważnionych przedstawicieli do
    reprezentowania organów administracji publicznej, tak aby w danej sytuacji
    organizowanie i udzielanie wsparcia jak najmniej absorbowało właściwy organ
    administracji publicznej.
    Samorząd województwa odgrywa ważną rolę w zakresie wykonywania na rzecz wojsk
    NATO określonych usług publicznych, takich jak: – udostępnienie dróg wojewódzkich i organizacja ruchu po nich, – korzystanie z baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o
    terenie.
    Samorząd powiatowy jest głównym wykonawcą publicznych zadań ponadgminnych w
    zakresie:
  • udostępnienia terenów i nieruchomości na czasowe rozmieszczenie sojuszniczych
    i własnych jednostek wojskowych oraz magazynowanie uzbrojenia, urządzeń i
    środków materiałowych, – wykorzystanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, – zapewnienia ochrony przeciwpożarowej i kontroli przestrzegania przez
    sojuszników przepisów o ochronie środowiska, – współpracy wojskowych organów porządkowych z komendą powiatową policji.
    Samorząd gminny tzw. administracja świadcząca: – dostawę wody, ogrzewania, gazu, energii elektrycznej, – usługi w zakresie czystości i właściwych warunków sanitarnych, – możliwość korzystania z niektórych urządzeń infrastrukturalnych.

Powered by BetterDocs

Dodaj komentarz