ITPE
View Categories

Organizacja i zasady funkcjonowania Stałego Dyżuru

Stworzenie jednolitego i zwartego systemu kierowania państwem w wyższych
stanach gotowości obronnej było ważnym wyzwaniem dla naszego kraju. Nasze
geostrategiczne położenie w Europie wymusza wprost od nas zbudowanie systemu
obrony państwa, który w sposób realny pozwoli na rozwinięcie w przypadku
zagrożenia lub wojny całego potencjału obronnego państwa i pokierowania nim.
Musimy pamiętać, że jesteśmy wschodnim „buforem” paktu NATO oraz Unii
Europejskiej, dlatego Polska jest w sytuacji szczególnego i zwiększonego ryzyka
napaści ze strony niektórych państw wschodnich.
Stałe dyżury są pojęciem uniwersalnym i występują w różnorodnych instytucjach. Na
podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o
powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz.
1430), w związku z § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21
września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. Nr 219, poz. 2218),
organizuje się, uruchamia i nadzoruje funkcjonowanie systemu stałych dyżurów w
instytucjach administracji rządowej oraz samorządu terytorialnego jako jednego z
ważnych elementów systemu kierowania państwem.
Celem organizacji stałego dyżuru jest zapewnienie ciągłości przekazywania
decyzji organów upoważnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w „Planie
Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej”, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i
trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań
obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu
terytorialnego (Dz. U. Nr 152, poz. 1599 z 2007 r. oraz Nr 197, poz. 1426), poprzez:

  1. Uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa
    państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
  2. Przekazywanie decyzji upoważnionych organów w sprawie uruchomienia
    określonych zadań wynikających z wprowadzania wyższych stanów gotowości
    obronnej państwa oraz przekazywanie właściwym organom informacji o stanie sił
    uruchamianych podczas podwyższania gotowości obronnej państwa.
    System stałego dyżuru przygotowuje kierownik jednostki organizacyjnej w siedzibie
    tej jednostki oraz w zapasowych miejscach pracy ( ZMP).
    W przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, zgodnie
    z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości
    obronnej państwa, system stałego dyżuru uruchamiany jest obligatoryjnie w
    ministerstwach oraz w wyznaczonych urzędach, w celu realizacji zadań określonych
    w tym rozporządzeniu.
    W związku z różnorodnymi interpretacjami tego tematu należało by ujednolicić
    pewne procedury.
    Miejsce stałych dyżurów w systemie obronnym państwa.
    Chcąc
    omówić
    organizowanie,
    uruchamianie,
    funkcjonowanie
    oraz
    kontrolowanie systemu stałych dyżurów należało by je najpierw umiejscowić w
    systemie obronnym państwa.
    System
    Obronny
    Państwa
    to
    skoordynowany
    wewnętrznie
    zbiór
    elementów organizacyjnych, ludzkich i materiałowych wzajemnie powiązanych i
    działających na rzecz obrony państwa.
    Omawiając elementy Systemu Obronnego Państwa (SOP) musimy również zapoznać
    się ze stanami gotowości obronnej państwa, jako elementów powiązanych ze sobą.
    Rozporządzenie Rady Ministrów z 21 września 2004 r. określiło stany gotowości
    obronnej państwa na stany: – stałej gotowości obronnej państwa, – gotowości obronnej państwa czasu kryzysu, – gotowości obronnej państwa czasu wojny.
    gdy
    nie
    STAŁA GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA to stan utrzymywany w czasie
    pokoju,
    stwierdza
    się
    istotnych
    zagrożeń
    zewnętrznego
    bezpieczeństwa państwa. W stanie stałej gotowości obronnej państwa są realizowane
    zadania planistyczne, organizacyjne, szkoleniowe i kontrolne, mające na celu
    utrzymywanie w sprawności systemu obronnego państwa;
    GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA CZASU KRYZYSU to stan zewnętrznego
    zagrożenia bezpieczeństwa państwa, wymagający uruchomienia wybranych
    elementów systemu obronnego lub realizacji zadań ustalonych dla tego stanu. W
    stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu są realizowane zadania
    zapewniające
    przygotowanie
    do
    przeciwdziałania
    zewnętrznym
    zagrożeniom bezpieczeństwa państwa oraz usuwania skutków ich wystąpienia;
    GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA CZASU WOJNY to stan odparcia
    bezpośredniej zbrojnej napaści na terytorium państwa lub gdy z umów
    międzynarodowych wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciw agresji.
    W stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny realizuje się zadania umożliwiające
    przeprowadzenie powszechnej mobilizacji, wprowadzenie stanu wojennego oraz
    pełne rozwinięcie systemu obronnego państwa do odparcia agresji militarnej.
    W przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa
    realizowane są zadania które są zawarte w ”Planie Reagowania Obronnego
    Rzeczypospolitej Polskiej”.
    Poszczególne stany gotowości obronnej państwa można osiągać stopniowo, tzn.
    przechodzić stopniowo od stałej gotowości obronnej państwa, poprzez gotowość
    obronną państwa czasu kryzysu do gotowości obronnej państwa czasu wojny lub ze
    stałej gotowości obronnej państwa bezpośrednio do gotowości obronnej państwa
    czasu wojny z pominięciem gotowości obronnej państwa czasu kryzysu.
    System obronny państwa stanowi zatem skoordynowany zbiór elementów kierowania
    i elementów wykonawczych, a także realizowanych przez nie funkcji i procesów oraz
    zachodzących między nimi relacji.
    System obronny państwa tworzą wszystkie siły i środki przeznaczone do realizacji
    zadań obronnych, odpowiednio do tych zadań zorganizowane, utrzymywane i
    przygotowywane. Organizacja i funkcjonowanie systemu oparte jest na przepisach
    prawa powszechnie obowiązującego, a także na postanowieniach wynikających z
    umów i traktatów międzynarodowych, których Polska jest stroną.
    Prezes Rady Ministrów decyzje związane z bezpieczeństwem narodowym, jako
    decyzje sektorowe, wypracowane na posiedzeniu Rady Ministrów przekazuje
    osobom, które z racji pełnionych funkcji tworzą elementy systemu kierowania: – ministrom, – przewodniczącym komitetów, którzy należą do Rady Ministrów, – centralnym organom administracji rządowej, – wojewodom, – kierownikom podległych oraz nadzorowanych jednostek organizacyjnych.
    Ministrowie przekazują informacje : – kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych
    Wojewodowie przekazują informacje : – marszałkom województw, – starostom, – wójtom, – burmistrzom, – prezydentom miast, – organom niezespolonej administracji rządowej, – kierownikom zespolonych służb, – kierownikom podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych, – przedsiębiorcom, – organizacjom społecznym.
    Powyżsi wykonawcy tworzą w podległych instytucjach (za wyjątkiem prywatnych
    przedsiębiorców i organizacji społecznych) system stałych dyżurów (w czasie pokoju),
    który zostanie uruchomiony w czasie kryzysu i będzie działał przez cały czas wojny,
    aż do odwołania. Stały dyżur może być uruchomiony na polecenie wyższych
    przełożonych w czasie pokoju, dla kontroli jego przygotowania do działania w
    wyższych stanach gotowości obronnej państwa.
    Stałe dyżury są elementem odwzorowanym z działania służb dyżurnych w wojsku,
    które działają w systemie ciągłym we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa.
    Doświadczenia zebrane w tym zakresie posłużyły do zorganizowania systemu stałych
    dyżurów w wyższych stanach gotowości obronnej państwa. W czasie pokoju nie ma
    potrzeby, aby wszystkie instytucje posiadały takie dyżury, ponieważ nie realizują w tym
    czasie pilnych zadań obronnych, związanych z wyższymi stanami gotowości obronnej
    państwa. Zadania z tego zakresu można spokojnie zrealizować w godzinach pracy.
    Ważne jest jednak, aby stałe dyżury były solidnie przygotowane w czasie pokoju,
    systematycznie szkolone i udoskonalane do działania w czasie kryzysu oraz wojny.
    Do pełnienia stałych dyżurów wyznacza na szczeblu wojewódzkim 3 trzyosobowe
    zespoły zmianowe, na szczeblach niższych nie występuje kierowca, są to więc 3
    dwuosobowe zespoły zmianowe. Na szczeblu wojewódzkim występują: – starszy dyżurny, – dyżurny, – kierowca – posłaniec.
    Starszy dyżurny kieruje zmianą stałego dyżuru. Musi posiadać poświadczenie
    bezpieczeństwa o klauzuli „ZASTRZEŻONE” ponieważ w trakcie służby będzie
    korzystał z „Planu operacyjnego funkcjonowania Instytucji w warunkach zagrożenia
    bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny” w którym znajduje się tabela z
    zakodowanymi zadaniami do realizacji, zaś sam plan oznaczony jest klauzulą
    „ZASTRZEŻONE”.
    Dyżurny jest w trakcie pełnienia służby pomocnikiem starszego dyżurnego i wykonuje
    jego polecenia. Musi posiadać zezwolenie na pracę z materiałami niejawnymi o
    klauzuli „ZASTRZEŻONE”. Takie uprawnienia są mu niezbędne do pracy z „Kartami
    realizacji zadań operacyjnych” , które są oznaczone klauzulą „ZASTRZEŻONE”.
    Kierowca – posłaniec pełni dyżur w wyznaczonym pomieszczeniu z telefonem, w
    pobliżu swojego samochodu. Jego zadaniem jest w wypadku braku kontaktu z
    potrzebną osobą udanie się pod wskazany wcześniej przez nią adres i przywiezienie
    jej do miejsca pracy lub przekazanie jej przesłanej informacji.
    Kierownik stałego dyżuru na każdym szczeblu działania jest bezpośrednio podległy
    kierownikowi jednostki organizacyjnej (dyrektorowi / naczelnikowi) i odpowiada za
    przygotowanie i działanie stałego dyżuru.
    Zadania kierownika stałego dyżuru:
    – wyznaczanie personalnie osób do zmian stałego dyżuru, – wyznaczenie miejsca pracy i odpoczynku stałego dyżuru, – zabezpieczenie stałego dyżuru w materiały i urządzenia biurowe, łączności, itp., – systematyczne szkolenie zmian stałego dyżuru.
    Zadania stojące przed stałym dyżurem: – uruchamianie procedur związanych z podwyższeniem gotowości obronnej, – przekazywanie bieżących decyzji właściwego Ministra do podległych lub
    nadzorowanych jednostek organizacyjnych, – przekazywanie decyzji i określonych zadań dla podległych lub nadzorowanych
    jednostek organizacyjnych, wynikających z wprowadzenia wyższych stanów
    gotowości obronnej.
    Obsadę stałego dyżuru należy wyznaczyć spośród przygotowanego wcześniej
    stanu wojennego załogi / pracowników (na czas wojny), czyli spośród 40% pozostałej
    w zakładzie po ogłoszeniu mobilizacji na terenie kraju. Kompletując obsadę SD należy
    pamiętać,
    aby
    wyznaczeni
    pracownicy
    mieli
    poświadczenie bezpieczeństwa z dostępem do informacji niejawnych: – starszy dyżurny do „ZASTRZEŻONE”, – dyżurny do „ZASTRZEŻONYCH”.
    odpowiednie
    Związane jest to z pracą podczas dyżurów z dokumentami niejawnymi: – Planem operacyjnego funkcjonowania (nazwa instytucji ) w czasie pokoju,
    podczas kryzysu oraz wojny – oznaczonym klauzulą „ZASTRZEŻONE”, – kartami realizacji zadań operacyjnych – oznaczonymi klauzulą „ZASTRZEŻONE”.
    Oba te dokumenty zawsze występują razem, ponieważ się uzupełniają. Do każdego
    zadania operacyjnego, zawartego w „Planie operacyjnego funkcjonowania (nazwa
    instytucji) w czasie pokoju, podczas kryzysu oraz wojny” jest załączona karta realizacji
    zadań operacyjnych, na której jest rozpisana szczegółowo procedura realizacji tego
    zadania, wraz z jednostkami, z którymi należy bezwzględnie współdziałać lub
    utrzymywać stały kontakt w trakcie realizacji tego zadania (np. z miejscowym Centrum
    Zarządzania Kryzysowego).
    Organizację pracy stałego dyżuru określa przełożony w rozporządzeniu: – czas pełnienia dyżuru przez jedną zmianę 12 godzin – zmiana o godz. 8.00 i
    20.00 lub można czas pełnienia dyżuru wyznaczyć na 24 godziny – zmiana o godz.
    8.00, – osobom wyznaczonym do pełnienia stałego dyżuru w danym dniu i po
    jego zakończeniu zapewnić zwolnienie z wykonywania zadań służbowych, – starszy dyżurny po objęciu dyżuru składa ustny lub telefoniczny
    meldunek Dyrektorowi lub wyznaczonej osobie o objęciu dyżuru (np. kierownikowi
    SD), – skład osobowy stałego dyżuru w porze nocnej może odpoczywać na zmianę.
    Sposób i czas odpoczynku reguluje starszy dyżurny. W przypadku nagłej choroby lub
    innych okoliczności uniemożliwiających pełnienie dyżuru, należy natychmiast
    powiadomić kierownika stałego dyżuru. Osoby pełniące służbę stałego dyżuru noszą
    identyfikator z napisem STAŁY DYŻUR.
    Organizacja miejsca pełnienia stałego dyżuru.
    Miejsce pełnienia stałego dyżuru wyznacza kierownik stałego dyżuru.
    Wyznaczone pomieszczenie powinno być na tyle duże, aby pomieściło podstawowe
    wyposażenie, niezbędne do pracy obsady stałego dyżuru. Powinno tam być: – biurko / biurka; – szafa do przechowywania dokumentów niejawnych z klauzulą co najmniej
    „ZASTRZEŻONE”;
    Ponadto: – komputer; – drukarka; – telefon stacjonarny; – materiały piśmienne itp.
    Na wyposażeniu może być również telewizor lub radio.
    Na drzwiach pomieszczenia winno być umieszczone oznakowanie pokoju jako STAŁY
    DYŻUR oraz wykaz osób uprawnionych do wejścia do tego pomieszczenia.
    Pokój odpoczynku powinien posiadać: – łóżko polowe; – śpiwór lub posłanie.
    Jeśli pokój odpoczynku oddalony jest od miejsca pełnienia służby, to powinien
    być wyposażony również w telefon.
    W pobliżu powinno być miejsce do utrzymania higieny osobistej.
    Do czasu uruchomienia stałego dyżuru sygnały niejawne odbiera kierownik
    jednostki organizacyjnej (prezes, dyrektor, naczelnik) w godzinach pracy. Po
    otrzymaniu sygnału wzywa on kierownika stałego dyżuru z dokumentacją niejawną
    stałego dyżuru. W „Planie operacyjnego funkcjonowania …” znajduje się tabela do
    rozszyfrowania przychodzących, zaszyfrowanych sygnałów. Po rozszyfrowaniu
    sygnału kierownik jednostki organizacyjnej przystępuje do realizacji otrzymanego
    zadania lub zleca wyznaczonej osobie przekazanie sygnału do podległych instytucji.
    Uruchomienie stałego dyżuru.
    W zasadzie stały dyżur jest uruchamiany na polecenie wyższego przełożonego w
    stanie gotowość obronnej państwa czasu kryzysu, zgodnie z ustaleniami zawartymi w
    „Planie operacyjnego funkcjonowania…”
    Stały dyżur może zostać uruchomiony : – przez telefon; – przez fax; – przez otrzymanie wiadomości na skrzynkę mailową; – bezpośrednie powiadomienie ustne lub pisemne przez posłańca.
    Po otrzymaniu sygnału o uruchomieniu stałego dyżuru kierownik stałego dyżuru
    wzywa pierwszą zmianę stałego dyżuru do objęcia dyżuru w wyznaczonym
    pomieszczeniu. Powiadamia jednocześnie kolejne zmiany o uruchomieniu stałego
    dyżuru i zleca przygotowanie się do objęcia pełnienia służby w podanym czasie. Po
    wszczęciu procedury uruchomienia stałego dyżuru w danej instytucji kierownik stałego
    dyżuru powinien udzielić szczegółowego instruktażu pierwszej zmianie obejmującej
    służbę oraz kolejnym, przygotowującym się do jej objęcia. Powinien zapoznać osoby
    wchodzące w skład stałego dyżuru z obowiązującymi procedurami w nowym systemie
    pracy urzędu. Kierownik stałego dyżuru powinien każdorazowo przed objęciem służby
    przypomnieć zasady pełnienia tej służby podczas codziennego instruktażu.
    Podsumowanie
    Stały dyżur jest służbą organizowaną w określonych instytucjach, na wszystkich
    szczeblach (od centralnego aż po szczebel lokalny) w stanie stałej gotowości obronnej
    państwa. Jest uruchamiany w gotowości obronnej państwa czasu kryzysu i działa
    przez cały okres trwania wojny aż do odwołania. Jego działanie można porównać do
    działania służby dyżurnej w wojsku lub określonych służb w sferze cywilnej (Policja,
    Straż Pożarna, Straż Graniczna, Służba Celna itd.). Z chwilą jego uruchomienia bierze
    on na siebie całodobowo przyjmowanie i ewentualne dalsze przekazywanie
    napływających sygnałów od wyższych przełożonych oraz ich realizację. W godzinach
    popołudniowych i nocnych stały dyżur obejmuje kierowanie instytucją w ramach
    swoich kompetencji. W sprawach o wadze szczególnej powiadamia natychmiast
    swoich przełożonych. Na wszystkich szczeblach działania stały dyżur musi być
    operacyjnie powiązany z Centrum Zarządzania Kryzysowego na poziomie swojej
    działalności, czyli np. szczebel wojewódzki z CZK Urzędu Wojewódzkiego, szczebel
    powiatowy z CZK Urzędu Powiatowego (Starostwa) itd. W sytuacji kryzysu lub wojny
    jest więc to bardzo ważny element kierowania działaniami państwa (całodobowo) na
    poszczególnych szczeblach władzy, czy to rządowej, czy też samorządowej.
    Dobre przygotowanie i systematyczne szkolenie Stałego Dyżuru daje gwarancję jego
    poprawnego funkcjonowania z chwilą jego uruchomienia.

Powered by BetterDocs

Dodaj komentarz