ITPE
View Categories

OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH W INSTYTUCIE CHEMICZNEJ PRZERÓBKI WĘGLA W SYTUACJI ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA I W CZASIE WOJNY

Za stan nadzwyczajny uważa się stany takie jak: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej oraz każdą sytuację, w której zaistnieje groźba lub stan bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa osób przebywających w budynku głównym Instytutu, a także mienia tam zgromadzonego, włamania, czynnikami zewnętrznymi, np.: pożar, włamanie, zamach, atak terrorystyczny, powódź, katastrofa budowlana, sytuacje kryzysowe…..

Cały dokument –

OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH W INSTYTUCIE CHEMICZNEJ
PRZERÓBKI WĘGLA W SYTUACJI ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA
PAŃSTWA I W CZASIE WOJNY.
Za stan nadzwyczajny uważa się stany takie jak: stan wojenny, stan wyjątkowy lub
stan klęski żywiołowej oraz każdą sytuację, w której zaistnieje groźba lub stan
bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa osób przebywających w budynku
głównym Instytutu, a także mienia tam zgromadzonego, włamania, czynnikami
zewnętrznymi, np.: pożar, włamanie, zamach, atak terrorystyczny, powódź, katastrofa
budowlana, sytuacje kryzysowe.
W tym celu Dyrektor Instytutu dla skutecznej ochrony infrastruktury Instytutu poprzez
wzmocnienie systemu ochrony obiektów, urządzeń i instalacji dla przeciwdziałania i
minimalizacji skutków ataków terrorystycznych lub sabotażowych wprowadził
Zarządzeniem moduły zadaniowe realizowane w Instytucie w sytuacjach
wprowadzenia na obszarze kraju stopni alarmowych i stopni alarmowych dla zagrożeń
w cyberprzestrzeni RP (CRP). Zadania określone w modułach są opisane w katalogu
stopni alarmowych. Są to działania porządkowo – ochronne realizowane w celu
przeciwdziałania i minimalizacji skutków ataków terrorystycznych lub sabotażowych i
polegają na skoordynowanym działaniu zarówno instytucji i organów krajowych jak i
państw – członków organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO).
W przypadku wystąpienia lub wprowadzenia stanu nadzwyczajnego Pełnomocnik ds.
Ochrony Informacji Niejawnych, po otrzymaniu odpowiednich dyspozycji podejmuje
niezwłocznie działania związane z przygotowaniem materiałów zawierających
informacje niejawne do ich ewakuacji. Polegają one na:
1) Wstępnym zabezpieczeniu i selekcji materiałów oraz oznakowaniu następującymi
symbolami: E – ewakuować, Z – zniszczyć, zgodnie z symbolami umieszczonymi
pod kategorią archiwalną.
2) Ewakuację materiałów zawierających informacje niejawne przeprowadza
Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych niezwłocznie po otrzymaniu
odpowiedniej decyzji. W decyzji tej powinno być wskazane miejsce wyznaczone
do ewakuacji. Miejsce ewakuacji powinno gwarantować bezpieczeństwo
ewakuowanym materiałom.
3) W sytuacji, gdy stan nadzwyczajny wywołany został w trybie nagłym, występuje
możliwość kradzieży materiałów zawierających informacje niejawne, ataku
terrorystycznego, wtargnięcia do strefy ochronnej I lub II, gdy ewakuacja wydaje
się zbyt ryzykowna lub niemożliwa do realizacji, a bezpieczeństwo materiałów
niejawnych jest zagrożone należy podjąć decyzję o ich zniszczeniu. O fakcie
zniszczenia tych materiałów należy powiadomić właściwą służbę ochrony państwa
i wykonawcę/nadawcę tych materiałów.
4) Z chwilą ustania przyczyn wystąpienia stanu nadzwyczajnego lub jego odwołania,
Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych przystępuje do przewiezienia do
kancelarii niejawnej wcześniej ewakuowanych materiałów zawierających
informacje niejawne.
5) Po zakończeniu prac należy przeprowadzić inwentaryzację całego zasobu
materiałów zawierających informacje niejawne. Protokół z inwentaryzacji
przedstawia się Dyrektorowi Instytutu do zatwierdzenia.
6) Sposób działania sił ochronnych w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego.
Strefa ochronna objęta jest wzmożoną całodobową ochroną fizyczną, realizowaną
przez pracowników specjalistycznej firmy ochrony osób i mienia. Prowadzi się
ewidencję osób przybywających do Instytutu w charakterze gościa lub interesanta.
Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych sprawdza uprawnienia tych osób.
7) Sposób współdziałania sił ochronnych z Policją oraz innymi organami
porządkowymi.
W przypadku wtargnięcia na teren Instytutu nieznanej osoby, z zachowania, której
wynikają złe intencje, portier jest zobowiązany: – Podjąć próbę legitymowania i ustalenia powodu przebywania na terenie
obiektu; – W przypadku agresywnego zachowania i gdy siły ochrony nie są
wystarczające, wezwać grupę interwencyjną; – Ująć osobę agresywnie zachowującą się i wezwać Policję; – Przekazać ujętą osobę Policji; – Powiadomić Kierownika Działu Administracyjno – Technicznego; – W przypadku osób, które zachowują się spokojnie należy ustalić upoważnienia
do przebywania na terenie obiektu, obszaru chronionego i po wylegitymowaniu
wezwać do opuszczenia terenu.
W przypadku ujawnienia ładunków lub przesyłek niebezpiecznych należy: – Zakazać dotykania takich przedmiotów; – Podjąć działania ewakuacyjne wspólnie i w uzgodnieniu Administratorem
obiektu; – Wyizolować obiekt lub obszar, na terenie, którego ujawniono niebezpieczny
przedmiot lub przesyłkę; – Powiadomić Policję; – Powiadomić Straż Pożarną; – Powiadomić Pogotowie Ratunkowe; – Przekazać wyizolowany obszar Policji; – Udzielić pomocy służbom ratowniczym w zakresie udostępnienia dróg,
pomieszczeń i informacji.
8) Przyjmowanie materiałów niejawnych od wykonawców przez kancelarię niejawną,
przygotowanie materiałów do zniszczenia oraz ewakuacji.
W przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego wszystkie materiały niejawne,
które znajdują się poza kancelarią niejawną należy zwrócić do kancelarii.
Wydawanie materiałów w czasie obowiązywania stanu nadzwyczajnego ogranicza
się do niezbędnego minimum i odbywa się każdorazowo za zgodą Pełnomocnika
ds. Ochrony Informacji Niejawnych w warunkach spełniających wymagania ustawy
o ochronie informacji niejawnych.
9) Ewakuacja materiałów zawierających informacje niejawne oznaczone klauzulą
„poufne” lub „zastrzeżone”.
W celu wykonania zadań związanych z ewakuacją Pełnomocnik ds. Ochrony
Informacji Niejawnych przygotowuje do ewakuacji wszystkie materiały niejawne.
W pierwszej kolejności należy przystąpić do ewakuacji wszystkich materiałów
archiwalnych oraz niearchiwalnych oznaczonych symbolem „A” i „B”
wytworzonych w ciągu ostatnich 10 lat. Pozostałe materiały należy ewakuować, o
ile czas i warunki na to pozwolą lub w uzgodnieniu z właściwym Archiwum
Państwowym.
Jeśli ewakuacja jest zarządzana w godzinach pozasłużbowych, Pełnomocnik ds.
Ochrony Informacji Niejawnych przystępuje do ewakuacji materiałów niejawnych,
która powinna obejmować:

  • Zapakowanie materiałów do skrzyni metalowej na akta lub worków
    ewakuacyjnych; – Przeniesienie skrzyni metalowej z materiałami niejawnymi (lub worków) do
    środków transportu i przewiezienie ich do wyznaczonego miejsca ewakuacji
    lub zniszczenie akt; – Nadzór i ochronę transportu do miejsca przewiezienia lub zniszczenia
    dokumentów przez wyznaczonych pracowników posiadających stosowne
    uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych.
    W sytuacji, gdy Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych jest nieobecny, a
    wystąpiła konieczność podjęcia ewakuacji zagrożonych materiałów niejawnych
    należy powołać komisję do przeprowadzenia ewakuacji. W skład członków komisji
    powinny chodzić pracownicy Instytutu posiadający stosowne uprawnienia do
    dostępu do informacji niejawnych w zależności do rodzaju klauzuli tajności
    materiału podlegającego ewakuacji, która dokona komisyjnego otwarcia kancelarii
    niejawnej. Komisja realizująca czynności sporządza stosowny protokół, w którym
    określa przyczynę otwarcia, rodzaj i ilość zabezpieczonych materiałów oraz
    sposób zabezpieczenia materiałów pozostających w kancelarii niejawnej.
    10) Określenie rejonów ewakuacji, sił i środków wydzielonych do ewakuacji oraz
    sposobu zabezpieczenia dróg ewakuacji materiałów niejawnych.
    W celu umożliwienia sprawnej realizacji ewakuacji, Pełnomocnik ds. Ochrony
    Informacji Niejawnych jest zobowiązany do: – Przechowywania materiałów przeznaczonych do ewakuacji lub zniszczenia w
    szafach oznakowanych w trwały i widoczny sposób; – Umieszczenia na wewnętrznej stronie drzwi szafy, w której przechowywane
    są materiały podlegające ewakuacji, informacji wskazującej, z której półki w
    szafie i w jakiej kolejności zdejmować materiały; – Umieszczenia informacji o miejscu przechowywania skrzyni metalowej lub
    worków ewakuacyjnych; – Uzgodnienia miejsca, do którego przewożone są materiały niejawne
    podlegające ewakuacji;
    Miejsce to musi spełniać wymagania określone w aktualnych przepisach o
    ochronie informacji niejawnych, stosownie do najwyższej klauzuli tajności
    przewożonych materiałów; – Uzgodnienia wszelkich niezbędnych procedur mających na celu zapewnienie
    i zorganizowanie ciągłości pracy na tych dokumentach po ewakuacji w nowym
    miejscu przechowywania.
    11) Współpraca z wojskowymi i cywilnymi służbami podczas ewakuacji materiałów
    niejawnych.
    Ujawnienie przetwarzanych informacji niejawnych w Instytucie Chemicznej
    Przeróbki Węgla w Zabrzu stanowią zagrożenia dla tych informacji na poziomie
    niskim. Zatem ewakuacja materiałów niejawnych planowana jest bez udziału
    współpracy z wojskowymi i cywilnymi służbami.

Powered by BetterDocs

Dodaj komentarz