ITPE
View Categories

Gotowość Obronna Państwa

GOTOWOSC OBRONNA PANSTWA
Gotowość obronna państwa określana jest, jako proces zapewniający stabilny rozwój
elementów systemu obronnego państwa na rzecz utrzymania bezpieczeństwa państwa.
Poziom przygotowań obronnych państwa stanowi o utrzymaniu w należytym stanie stałej
gotowości obronnej państwa i zasadniczo będzie miał wpływ na osiąganie jej wyższych
stanów ( gotowość czasu kryzysu i czasu wojny).
Gotowość obronną państwa determinują dwa czynniki: zewnętrzne zagrożenie
bezpieczeństwa państwa oraz wewnętrzne uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i
militarne. Istota gotowości obronnej państwa wyrażana jest w zdolności wszystkich dziedzin
działalności państwa do podejmowania i realizacji w niekorzystnych warunkach otoczenia,
zadań przygotowawczych ujętych w planach operacyjnych, mobilizacyjnych i gospodarczo
obronnych w celu przeciwstawienia się różnorodnym, co do skali i charakteru, zagrożeniom
kryzysowym i wojennym.
Celem gotowości obronnej państwa jest skuteczne funkcjonowanie bazy społeczno
gospodarczej i militarnej państwa na wypadek występowania sytuacji kryzysowej oraz
niedopuszczenia, aby ewentualny kryzys przerodził się w konflikt lub wojnę.
Cel ten realizowany jest przez:

  1. Wykonywanie przedsięwzięć zawartych w Narodowym Systemie Pogotowia
    Kryzysowego, stosownie do skali i charakteru kryzysu, czego skutkiem może być
    podwyższenie gotowości obronnej państwa, w tym gotowości bojowej sił zbrojnych.
  2. Zabezpieczenie przyjęcia sił sojuszniczych NATO na terytorium Polski.
  3. Uwalnianie części rezerw państwowych na potrzeby mobilizacyjne i gospodarcze
    państwa.
  4. Dokonywanie przerzutu własnych sił reagowania na kierunek zagrożenia wojennego.
  5. Działalności polityczno-dyplomatycznej i gospodarczej, zmierzającej do wymuszenia
    pokoju oraz zażegnania sytuacji kryzysowej.
    Gotowość obronna państwa ma zasięg ogólnopaństwowy i ogólnonarodowe znaczenie.
    Dotyczy wszelkich sfer tworzących system obronności państwa: układów instytucjonalnych,
    podmiotów gospodarczych oraz administracji publicznej, które przyczyniają się do
    utrzymania gotowości obronnej państwa. Zabezpiecza stabilny rozwój elementów
    bezpieczeństwa narodowego, przeciwdziała zagrożeniom oraz zapewnia reagowanie w
    sytuacjach kryzysowych.
    Pojęcie gotowości obronnej państwa i jej stanów.
    GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA to stan przygotowania elementów systemu obronnego
    państwa do utrzymania bezpieczeństwa narodowego oraz skutecznego działania w sytuacjach
    nadzwyczajnych w tym możliwość przeciwstawienia się wszelkim zagrożeniom kryzysowym
    i wojennym.
    Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości
    obronnej państwa (Dz. U. Nr 219, poz. 2218) wprowadzonym na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 3
    ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
    Polskiej (Dz. U. z 2016 r.1536 j.t.) ustala trzy podstawowe stany gotowości obronnej
    państwa.
  6. Stan stałej gotowości obronnej państwa.
  7. Stan gotowości obronnej państwa czasu kryzysu.
  8. Stan gotowości obronnej państwa czasu wojny.
    Stan stałej gotowości obronnej państwa
  9. Stan stałej gotowości obronnej państwa utrzymuje się w czasie pokoju, gdy nie stwierdza
    się istotnych zagrożeń zewnętrznego bezpieczeństwa państwa.
  10. W stanie stałej gotowości obronnej państwa są realizowane zadania planistyczne,
    organizacyjne, szkoleniowe i kontrolne, mające na celu utrzymywanie w sprawności
    systemu obronnego państwa.
  11. Obrona cywilna realizuje przedsięwzięcia o charakterze przygotowawczym,
    planistycznym, organizacyjnym, szkoleniowym, upowszechniającym i zaopatrzeniowym,
    mającym na celu ochronę ludności, zakładów pracy, urządzeń użyteczności publicznej,
    dóbr kultury, żywności, wody i innych dóbr niezbędnych do przetrwania.
  12. Obrona cywilna może współdziałać w zwalczaniu klęsk żywiołowych i zagrożeń
    środowiska oraz usuwaniu ich skutków.
  13. W stałej gotowości obronnej państwa pełnione są dyżury, które służą do: zapewnienia
    ciągłości przekazywania decyzji związanych z zadaniami ujętymi w Planie reagowania
    kryzysowego RP; zapewnieniu warunków do ciągłego kierowania i koordynowania
    realizacji zadań obronnych; zapewnienie sprawnego obiegu informacji i utrzymanie
    ciągłej łączności wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi urzędów; zapewnienie
    odpowiedniego do potrzeb reagowania na zagrożenia oraz zbieranie informacji o
    aktualnej sytuacji. System stałych dyżurów tworzą: prezes Rady Ministrów, oraz na
    potrzeby przekazywania decyzji innym członkom Rady Ministrów, kierownikom
    nadzorowanych jednostek organizacyjnych, wojewodom oraz innym jednostkom
    organizacyjnym i organizacjom społecznym, wyznaczonym do wykonania określonych
    zadań obronnych, mającym swoją siedzibę na terenie województwa.
    Stan gotowości obronnej państwa czasu kryzysu
  14. Stan gotowości obronnej państwa czasu kryzysu wprowadza się w razie zaistnienia
    zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa wymagającego uruchomienia
    wybranych elementów systemu obronnego państwa lub realizacji zadań ustalonych dla
    tego stanu.
  15. W stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu realizowane są zadania
    zapewniające przygotowanie do przeciwdziałania zewnętrznym zagrożeniom
    bezpieczeństwa państwa oraz usuwania skutków ich wystąpienia.
  16. Obrona cywilna realizuje zadania związane z ochroną ludności oraz gospodarki
    narodowej i przekazuje nakazane świadczenia na rzecz obronności kraju.
  17. Wykonanie przedsięwzięć przewidzianych dla stanu gotowości obronnej państwa czasu
    kryzysu zapewnia możliwość szybkiego rozwinięcia jednostek przewidzianych do
    militaryzacji, rozwinięcia określonych organów OC na stanowiskach kierowania oraz
    zapewnia sprawne wykonanie przedsięwzięć związanych z rozwinięciem urządzeń
    specjalnych OC i przygotowaniem budowli ochronnych.
  18. Głównym celem tego stanu jest przygotowanie sił i środków do przeciwdziałania
    zewnętrznym zagrożeniom państwa.
  19. Istnieją cztery stopnie gotowości kryzysowej:
    − pierwszy stopień – gdy, zagrożenie jest małe lub nie do końca wiarygodne, lecz
    może dotyczyć ważnych elementów systemu obronnego państwa;
    − drugi stopień – zagrożenie jest wiarygodne i będzie wpływać na bezpieczeństwo
    państwa;
    − trzeci stopień – wprowadzany, gdy zostają potwierdzone informacje o
    prawdopodobieństwu rozwoju zagrożenia;
    − czwarty stopień- kryzys przechodzi w fazę mogącą wywołać konflikt i wymusza
    wprowadzenie stanu nadzwyczajnego w kraju.
    Stan gotowości obronnej państwa czasu wojny
  20. Stan gotowości obronnej państwa czasu wojny wprowadza się w celu odparcia
    bezpośredniej zbrojnej napaści na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub, gdy z umów
    międzynarodowych wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji.
  21. W stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny realizuje się zadania umożliwiające
    przeprowadzenie powszechnej mobilizacji, wprowadzenie stanu wojennego oraz pełne
    rozwinięcie systemu obronnego państwa do odparcia agresji militarnej.
  22. Obrona cywilna w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny realizuje
    przedsięwzięcia zapewniające możliwość pełnego rozwinięcia sił i środków OC.
    STOPNIE ALARMOWE
  23. Zadania określone w katalogu stopni alarmowych są to działania porządkowo
    ochronne realizowane w celu przeciwdziałania i minimalizacji skutków ataków
    terrorystycznych lub sabotażowych i polegają na skoordynowanym działaniu zarówno
    instytucji i organów krajowych, jak i państw-członków Organizacji Traktatu
    Północnoatlantyckiego (NATO).
  24. Stopnie alarmowe mogą być wprowadzane, zmieniane i odwoływane w drodze
    zarządzenia przez:
    1) Prezesa Rady Ministrów, na obszarze kilku województw lub na całym terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej.
    2) Ministra lub kierownika urzędu centralnego w odniesieniu do wszystkich lub
    wybranych kierowników podległych, podporządkowanych i nadzorowanych
    jednostek organizacyjnych, formacji i urzędów.
    3) Wojewodę w stosunku do obszarów, obiektów i urządzeń według właściwości
    miejscowej, na obszarze całego lub części województwa.
  25. Prezes Rady Ministrów, ministrowie i kierownicy urzędów centralnych oraz
    wojewodowie mogą wprowadzić, zmienić i odwołać stopień alarmowy kierując się
    posiadanymi informacjami dotyczącymi zdarzeń lub możliwości ich wystąpienia, w
    tym informacjami przekazanymi przez Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
  26. Organy wymienione w ust. 2 mogą przekazać wykonawcom zarządzenie o
    wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego przy użyciu powszechnie
    dostępnych środków łączności, poprzez podanie komunikatu np. „Wprowadza się
    ……. stopień alarmowy”). Uzupełnieniem zarządzenia może być szczegółowa
    informacja przekazana wykonawcom, której klauzula niejawności będzie zależała od
    rodzaju zawartych w niej danych.
  27. Organy wymienione w ust. 2 mogą ogłosić społeczeństwu komunikat o wprowadzeniu
    obowiązującego stopnia oraz wynikających z niego zaleceniach poprzez
    wykorzystanie funkcjonujących na danym terenie środków społecznego przekazu.
  28. Organy wymienione w ust. 2 pkt 2, niezwłocznie po wprowadzeniu stopnia
    alarmowego powiadamiają Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
  29. Organ wymieniony w ust. 2 pkt 3, niezwłocznie po wprowadzeniu stopnia
    alarmowego powiadamia Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa oraz
    właściwe organy samorządu terytorialnego i kierowników służb i instytucji
    zaangażowanych w realizację planowanych zadań.
    Rodzaje i definicje
    Stosowanie stopni alarmowych
  30. Zadania określone w katalogu stopni alarmowych są to działania porządkowo – ochronne
    realizowane w celu przeciwdziałania i minimalizacji skutków ataków terrorystycznych
    lub sabotażowych i polegają na skoordynowanym działaniu zarówno instytucji i organów
    krajowych, jak i państw – członków Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego
    (NATO). Stopnie alarmowe zostały opisane w rozdziale 3, ustawy z dnia 10 czerwca
    2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 904).
  31. W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym albo w
    przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni
    alarmowych:
    1) pierwszy stopień alarmowy (stopień ALFA);
    2) drugi stopień alarmowy (stopień BRAVO);
    3) trzeci stopień alarmowy (stopień CHARLIE);
    4) czwarty stopień alarmowy (stopień DELTA).
  32. W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym
    dotyczącego systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub
    systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej albo w
    przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni
    alarmowych CRP:
    1) pierwszy stopień alarmowy CRP (stopień ALFA-CRP);
    2) drugi stopień alarmowy CRP (stopień BRAVO-CRP);
    3) trzeci stopień alarmowy CRP (stopień CHARLIE-CRP);
    4) czwarty stopień alarmowy CRP (stopień DELTA-CRP).
  33. Pierwszy stopień alarmowy, można wprowadzić w przypadku uzyskania informacji o
    możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, którego rodzaj i zakres
    jest trudny do przewidzenia.
  34. Drugi stopień alarmowy, można wprowadzić w przypadku zaistnienia zwiększonego i
    przewidywalnego zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym,
    jednak konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany.
  35. Trzeci stopień alarmowy, można wprowadzić w przypadku:
    1) wystąpienia zdarzenia potwierdzającego prawdopodobny cel ataku o charakterze
    terrorystycznym, godzącego w:
    a) bezpieczeństwo lub porządek publiczny, albo
    b) bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej, albo
    c) bezpieczeństwo innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz
    stwarzającego potencjalne zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej, lub
    2)
    uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o
    charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub
    3)
    uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o
    charakterze terrorystycznym, którego skutki mogą dotyczyć obywateli polskich
    przebywających za granicą lub instytucji polskich albo polskiej infrastruktury
    mieszczących się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
  36. Czwarty stopień alarmowy, można wprowadzić w przypadku:
    1)
    wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym powodującego zagrożenie:
    a) bezpieczeństwa lub porządku publicznego, albo
    b) bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, albo
    c) bezpieczeństwa innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz
    stwarzającego zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej, lub,
    2)
    3)
    gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do
    zdarzenia o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    lub,
    gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do
    zdarzenia o charakterze terrorystycznym, które ma być wymierzone w obywateli
    polskich przebywających za granicą lub w instytucje polskie albo polską
    infrastrukturę mieszczące się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, a zebrane
    informacje wskazują jednocześnie na nieuchronność takiego zdarzenia.
  37. Wyższy albo niższy stopień alarmowy i stopień alarmowy CRP mogą być wprowadzone
    z pominięciem stopni pośrednich.
  38. Stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP mogą być wprowadzane rozdzielnie lub
    łącznie.
  39. W przypadku wprowadzenia różnych stopni alarmowych i różnych stopni alarmowych
    CRP należy wykonać zadania przewidziane dla stopnia wyższego.
  40. Stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP odwołuje się niezwłocznie po minimalizacji
    zagrożenia lub skutków zdarzenia będącego przesłanką do ich wprowadzenia.
  41. Stopnie alarmowe lub stopnie alarmowe CRP wprowadza, zmienia i odwołuje, w
    drodze zarządzenia, w zależności od rodzaju zagrożenia zdarzeniem o charakterze
    terrorystycznym, Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do
    spraw wewnętrznych i Szefa ABW, a w przypadkach nieciepiących zwłoki – minister
    właściwy do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefa ABW, informując o tym
    niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów:
    1)
    2)
    3)
    4)
    5)
    na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    na obszarze jednej lub kilku jednostek podziału terytorialnego kraju;
    na obszarze określonym w sposób inny niż przez odniesienie do jednostek podziału
    terytorialnego kraju;
    dla określonych obiektów jednostek organizacyjnych administracji publiczne,
    prokuratury, sądów lub innych obiektów infrastruktury administracji publicznej lub
    infrastruktury krytycznej;
    w przypadku gdy skutki zdarzenia o charakterze terrorystycznym mogą dotyczyć
    obywateli polskich przebywających za granicą Rzeczypospolitej Polskiej lub
    instytucji polskich albo polskiej infrastruktury mieszczących się poza granicami
    Rzeczypospolitej Polskiej innych niż placówki zagraniczne Rzeczypospolitej
    Polskiej w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U.
    poz. 1403, z późn. zm.).
  42. Stopnie alarmowe lub stopnie alarmowe CRP wprowadza, zmienia i odwołuje, w drodze
    zarządzenia, w zależności od rodzaju zagrożenia zdarzeniem o charakterze
    terrorystycznym, Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do
    spraw wewnętrznych i Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a w przypadkach
    niecierpiących zwłoki – minister właściwy do spraw zagranicznych, po zasięgnięciu
    opinii Szefa Agencji Wywiadu, informując o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów:
    1)
    dla określonych placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu
    ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej;
    2)
    w odniesieniu do systemów teleinformatycznych ministra właściwego do spraw
    zagranicznych.
  43. Prezes Rady Ministrów niezwłocznie informuje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
    oraz Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Marszałka Senatu Rzeczypospolitej
    Polskiej o wprowadzeniu, zmianie lub odwołaniu stopnia alarmowego lub stopnia
    alarmowego CRP.
  44. Wprowadzenie stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP stanowi podstawę do
    realizacji przez organy administracji publicznej oraz kierowników służb i instytucji
    właściwych w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego przedsięwzięć
    określonych przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r.
    w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach
    alarmowych i stopniach alarmowych CRP (Dz. U. z 2016 r. poz. 1101).
    Wyższy stopień alarmowy może być wprowadzony z pominięciem niższych stopni.
    Zadania do realizacji przez organy administracji publicznej oraz kierowników służb
    i instytucji właściwych w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego
    w poszczególnych stopniach alarmowych
  45. Po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego należy wykonać w szczególności
    następujące zadania:
    1) Na rzecz ochrony infrastruktury:
    a) informować podległy personel o konieczności zachowania wzmożonej czujności
    w stosunku do osób, zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia,
    b) zapewnić dostępność w trybie alarmowym członków personelu niezbędnego do
    wzmocnienia ochrony obiektów,
    c) przeprowadzać wzmożone kontrole pojazdów oraz osób wchodzących na teren
    obiektów,
    d) ograniczyć w obrębie instytucji ruch pojazdów i osób do niezbędnego minimum,
    e) sprawdzać na zewnątrz i od wewnątrz budynki będące w stałym użyciu, pod
    względem podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych
    przedmiotów,
    f) zamknąć i zabezpieczyć nie używane regularnie budynki i pomieszczenia,
    g) sprawdzić działanie środków łączności funkcjonujących na potrzeby systemu
    kierowania,
    h) dokonać przeglądu wszystkich procedur, rozkazów, szczegółowych wymagań
    osobowych i logistycznych oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych
    stopni alarmowych,
    i) sprawdzić działanie instalacji alarmowych oraz przepustowość dróg ewakuacji.
    2) Na rzecz ochrony ludności:
    a) prowadzić wzmożoną kontrolę miejsc dużych skupisk ludzkich, obiektów
    użyteczności publicznej oraz innych potencjalnych pozamilitarnych obiektów
    ataku, w celu wzmocnienia ochrony,
    b) informować odpowiednie służby w przypadku zauważenia: nieznanych
    pojazdów na terenie instytucji publicznych lub innych ważnych obiektów,
    porzuconych paczek i bagaży lub w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek
    innych oznak nietypowej działalności.
  46. Po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego należy wykonać wszystkie zadania
    wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego. Ponadto należy wykonać w
    szczególności następujące zadania:
    1) Na rzecz ochrony infrastruktury:
    a) ostrzec personel o możliwych formach ataku,
    b) zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu wyznaczonego do
    wdrażania procedur działania na wypadek aktów terrorystycznych i
    sabotażowych,
    c) wzmocnić ochronę ważnych obiektów publicznych oraz sprawdzić systemy
    ochrony obiektów ochranianych przez specjalistyczne uzbrojone formacje
    ochronne i wewnętrzne służby ochrony,
    d) wzmóc kontrole wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych do urzędu
    (instytucji),
    e) dokonać przeglądu stanu posiadanych zapasów materiałowych i sprzętu,
    f)
    poddać kontroli przy wejściu osoby wchodzące na teren obiektu oraz ich bagaże,
    paczki i inne pojemniki,
    g) zapewnić ochronę środków transportu służbowego poza terenem obiektu,
    wprowadzić kontrolę pojazdu przed wejściem do samochodu i jego
    uruchomieniem.
    2) Na rzecz ochrony ludności:
    a) wprowadzić nieregularne patrole do kontrolowania pojazdów, ludzi oraz
    budynków publicznych w rejonach zagrożonych,
    b) prowadzić akcję informacyjno-instruktażową dla społeczeństwa dotyczącą
    potencjalnego zagrożenia, jego skutków i sposobu postępowania.
  47. Po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego należy wykonać wszystkie zadania
    wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego. Ponadto należy wykonać w
    szczególności następujące zadania:
    1) Na rzecz ochrony infrastruktury:
    a) wprowadzić dyżury dla osób funkcyjnych odpowiedzialnych za wprowadzanie
    procedur działania na wypadek aktów terroru lub sabotażu,
    b) ograniczyć do minimum liczbę miejsc ogólnodostępnych w obiekcie/rejonie
    obiektu,
    c) w uzasadnionych wypadkach wprowadzić ścisłą kontrolę osób i pojazdów przy
    wejściu/wjeździe na teren obiektów,
    d) wprowadzić scentralizowane parkowanie, w dużej odległości od
    najważniejszych obiektów,
    e) wydać broń i amunicję oraz środki ochrony osobistej uprawnionym osobom
    wyznaczonym do wykonywania zadań ochronnych,
    f)
    wzmocnić służbę ochronną oraz częstotliwość patrolowania obiektów,
    g) wprowadzić całodobowy nadzór miejsc podlegających ochronie,
    h) wdrożyć dodatkowe procedury kontrwywiadowczej ochrony i osłony personelu
    i obiektów,
    i)
    w placówkach dyplomatycznych poza granicami kraju wdrożyć dodatkowe
    procedury bezpieczeństwa wynikające z planów ochrony.
    2) Na rzecz ochrony ludności:
    a) wzmocnić ochronę organizowanych imprez masowych lub odwołać organizację
    imprez, jeżeli nie ma możliwości wzmocnienia ochrony lub wzmocnienie nie
    gwarantuje zapobieżenia aktowi terrorystycznemu,
    b) dokonać przeglądu dostępnej bazy i środków medycznych pod kątem
    możliwości wykorzystania w przypadku ataku terrorystycznego lub
    sabotażowego,
    c) zaktualizować bazę danych o alternatywnych możliwościach zaopatrzenia w
    wodę,
    d) zweryfikować dane o obiektach przeznaczonych dla potrzeb tymczasowego
    pobytu ludności.
  48. Po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego należy wykonać wszystkie zadania
    wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego. Ponadto należy
    wykonać w szczególności następujące zadania:
    1) Na rzecz ochrony infrastruktury:
    a) zabezpieczyć ciągłość pracy zespołów zarządzania kryzysowego (sztabów),
    b) przeprowadzić identyfikację wszystkich pojazdów znajdujących się już w
    rejonie obiektu,
    c) kontrolować wszystkie pojazdy wjeżdżające na teren obiektu i ich ładunek,
    d) wprowadzić pełną kontrolę dostępu do obiektu,
    e) kontrolować wszystkie wnoszone na teren obiektu walizki, torebki i paczki,
    f)
    przeprowadzać częste kontrole na zewnątrz budynku i na parkingach,
    g) ograniczyć liczbę podróży służbowych i wizyt osób nie zatrudnionych w
    obiekcie.
    2) Na rzecz ochrony ludności:
    a) rozważyć i zdecydować o wprowadzeniu ograniczeń komunikacyjnych w
    rejonach zagrożonych,
    b) wprowadzić zakaz przeprowadzania imprez masowych,
    c) zapewnić zaplecze logistyczne oraz medyczno-sanitarne, odpowiednio do
    możliwego zagrożenia.
  49. Kierownicy organów administracji publicznej oraz kierownicy służb i instytucji właściwi
    w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego są zobowiązani do zapewnienia
    wzajemnego współdziałania, wymiany informacji i koordynacji realizowanych
    przedsięwzięć.

Powered by BetterDocs

Dodaj komentarz