GOTOWOSC OBRONNA PANSTWA
Gotowość obronna państwa określana jest, jako proces zapewniający stabilny rozwój
elementów systemu obronnego państwa na rzecz utrzymania bezpieczeństwa państwa.
Poziom przygotowań obronnych państwa stanowi o utrzymaniu w należytym stanie stałej
gotowości obronnej państwa i zasadniczo będzie miał wpływ na osiąganie jej wyższych
stanów ( gotowość czasu kryzysu i czasu wojny).
Gotowość obronną państwa determinują dwa czynniki: zewnętrzne zagrożenie
bezpieczeństwa państwa oraz wewnętrzne uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i
militarne. Istota gotowości obronnej państwa wyrażana jest w zdolności wszystkich dziedzin
działalności państwa do podejmowania i realizacji w niekorzystnych warunkach otoczenia,
zadań przygotowawczych ujętych w planach operacyjnych, mobilizacyjnych i gospodarczo
obronnych w celu przeciwstawienia się różnorodnym, co do skali i charakteru, zagrożeniom
kryzysowym i wojennym.
Celem gotowości obronnej państwa jest skuteczne funkcjonowanie bazy społeczno
gospodarczej i militarnej państwa na wypadek występowania sytuacji kryzysowej oraz
niedopuszczenia, aby ewentualny kryzys przerodził się w konflikt lub wojnę.
Cel ten realizowany jest przez:
- Wykonywanie przedsięwzięć zawartych w Narodowym Systemie Pogotowia
Kryzysowego, stosownie do skali i charakteru kryzysu, czego skutkiem może być
podwyższenie gotowości obronnej państwa, w tym gotowości bojowej sił zbrojnych. - Zabezpieczenie przyjęcia sił sojuszniczych NATO na terytorium Polski.
- Uwalnianie części rezerw państwowych na potrzeby mobilizacyjne i gospodarcze
państwa. - Dokonywanie przerzutu własnych sił reagowania na kierunek zagrożenia wojennego.
- Działalności polityczno-dyplomatycznej i gospodarczej, zmierzającej do wymuszenia
pokoju oraz zażegnania sytuacji kryzysowej.
Gotowość obronna państwa ma zasięg ogólnopaństwowy i ogólnonarodowe znaczenie.
Dotyczy wszelkich sfer tworzących system obronności państwa: układów instytucjonalnych,
podmiotów gospodarczych oraz administracji publicznej, które przyczyniają się do
utrzymania gotowości obronnej państwa. Zabezpiecza stabilny rozwój elementów
bezpieczeństwa narodowego, przeciwdziała zagrożeniom oraz zapewnia reagowanie w
sytuacjach kryzysowych.
Pojęcie gotowości obronnej państwa i jej stanów.
GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA to stan przygotowania elementów systemu obronnego
państwa do utrzymania bezpieczeństwa narodowego oraz skutecznego działania w sytuacjach
nadzwyczajnych w tym możliwość przeciwstawienia się wszelkim zagrożeniom kryzysowym
i wojennym.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości
obronnej państwa (Dz. U. Nr 219, poz. 2218) wprowadzonym na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 3
ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. z 2016 r.1536 j.t.) ustala trzy podstawowe stany gotowości obronnej
państwa. - Stan stałej gotowości obronnej państwa.
- Stan gotowości obronnej państwa czasu kryzysu.
- Stan gotowości obronnej państwa czasu wojny.
Stan stałej gotowości obronnej państwa - Stan stałej gotowości obronnej państwa utrzymuje się w czasie pokoju, gdy nie stwierdza
się istotnych zagrożeń zewnętrznego bezpieczeństwa państwa. - W stanie stałej gotowości obronnej państwa są realizowane zadania planistyczne,
organizacyjne, szkoleniowe i kontrolne, mające na celu utrzymywanie w sprawności
systemu obronnego państwa. - Obrona cywilna realizuje przedsięwzięcia o charakterze przygotowawczym,
planistycznym, organizacyjnym, szkoleniowym, upowszechniającym i zaopatrzeniowym,
mającym na celu ochronę ludności, zakładów pracy, urządzeń użyteczności publicznej,
dóbr kultury, żywności, wody i innych dóbr niezbędnych do przetrwania. - Obrona cywilna może współdziałać w zwalczaniu klęsk żywiołowych i zagrożeń
środowiska oraz usuwaniu ich skutków. - W stałej gotowości obronnej państwa pełnione są dyżury, które służą do: zapewnienia
ciągłości przekazywania decyzji związanych z zadaniami ujętymi w Planie reagowania
kryzysowego RP; zapewnieniu warunków do ciągłego kierowania i koordynowania
realizacji zadań obronnych; zapewnienie sprawnego obiegu informacji i utrzymanie
ciągłej łączności wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi urzędów; zapewnienie
odpowiedniego do potrzeb reagowania na zagrożenia oraz zbieranie informacji o
aktualnej sytuacji. System stałych dyżurów tworzą: prezes Rady Ministrów, oraz na
potrzeby przekazywania decyzji innym członkom Rady Ministrów, kierownikom
nadzorowanych jednostek organizacyjnych, wojewodom oraz innym jednostkom
organizacyjnym i organizacjom społecznym, wyznaczonym do wykonania określonych
zadań obronnych, mającym swoją siedzibę na terenie województwa.
Stan gotowości obronnej państwa czasu kryzysu - Stan gotowości obronnej państwa czasu kryzysu wprowadza się w razie zaistnienia
zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa wymagającego uruchomienia
wybranych elementów systemu obronnego państwa lub realizacji zadań ustalonych dla
tego stanu. - W stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu realizowane są zadania
zapewniające przygotowanie do przeciwdziałania zewnętrznym zagrożeniom
bezpieczeństwa państwa oraz usuwania skutków ich wystąpienia. - Obrona cywilna realizuje zadania związane z ochroną ludności oraz gospodarki
narodowej i przekazuje nakazane świadczenia na rzecz obronności kraju. - Wykonanie przedsięwzięć przewidzianych dla stanu gotowości obronnej państwa czasu
kryzysu zapewnia możliwość szybkiego rozwinięcia jednostek przewidzianych do
militaryzacji, rozwinięcia określonych organów OC na stanowiskach kierowania oraz
zapewnia sprawne wykonanie przedsięwzięć związanych z rozwinięciem urządzeń
specjalnych OC i przygotowaniem budowli ochronnych. - Głównym celem tego stanu jest przygotowanie sił i środków do przeciwdziałania
zewnętrznym zagrożeniom państwa. - Istnieją cztery stopnie gotowości kryzysowej:
− pierwszy stopień – gdy, zagrożenie jest małe lub nie do końca wiarygodne, lecz
może dotyczyć ważnych elementów systemu obronnego państwa;
− drugi stopień – zagrożenie jest wiarygodne i będzie wpływać na bezpieczeństwo
państwa;
− trzeci stopień – wprowadzany, gdy zostają potwierdzone informacje o
prawdopodobieństwu rozwoju zagrożenia;
− czwarty stopień- kryzys przechodzi w fazę mogącą wywołać konflikt i wymusza
wprowadzenie stanu nadzwyczajnego w kraju.
Stan gotowości obronnej państwa czasu wojny - Stan gotowości obronnej państwa czasu wojny wprowadza się w celu odparcia
bezpośredniej zbrojnej napaści na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub, gdy z umów
międzynarodowych wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji. - W stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny realizuje się zadania umożliwiające
przeprowadzenie powszechnej mobilizacji, wprowadzenie stanu wojennego oraz pełne
rozwinięcie systemu obronnego państwa do odparcia agresji militarnej. - Obrona cywilna w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny realizuje
przedsięwzięcia zapewniające możliwość pełnego rozwinięcia sił i środków OC.
STOPNIE ALARMOWE - Zadania określone w katalogu stopni alarmowych są to działania porządkowo
ochronne realizowane w celu przeciwdziałania i minimalizacji skutków ataków
terrorystycznych lub sabotażowych i polegają na skoordynowanym działaniu zarówno
instytucji i organów krajowych, jak i państw-członków Organizacji Traktatu
Północnoatlantyckiego (NATO). - Stopnie alarmowe mogą być wprowadzane, zmieniane i odwoływane w drodze
zarządzenia przez:
1) Prezesa Rady Ministrów, na obszarze kilku województw lub na całym terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
2) Ministra lub kierownika urzędu centralnego w odniesieniu do wszystkich lub
wybranych kierowników podległych, podporządkowanych i nadzorowanych
jednostek organizacyjnych, formacji i urzędów.
3) Wojewodę w stosunku do obszarów, obiektów i urządzeń według właściwości
miejscowej, na obszarze całego lub części województwa. - Prezes Rady Ministrów, ministrowie i kierownicy urzędów centralnych oraz
wojewodowie mogą wprowadzić, zmienić i odwołać stopień alarmowy kierując się
posiadanymi informacjami dotyczącymi zdarzeń lub możliwości ich wystąpienia, w
tym informacjami przekazanymi przez Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. - Organy wymienione w ust. 2 mogą przekazać wykonawcom zarządzenie o
wprowadzeniu, zmianie i odwołaniu stopnia alarmowego przy użyciu powszechnie
dostępnych środków łączności, poprzez podanie komunikatu np. „Wprowadza się
……. stopień alarmowy”). Uzupełnieniem zarządzenia może być szczegółowa
informacja przekazana wykonawcom, której klauzula niejawności będzie zależała od
rodzaju zawartych w niej danych. - Organy wymienione w ust. 2 mogą ogłosić społeczeństwu komunikat o wprowadzeniu
obowiązującego stopnia oraz wynikających z niego zaleceniach poprzez
wykorzystanie funkcjonujących na danym terenie środków społecznego przekazu. - Organy wymienione w ust. 2 pkt 2, niezwłocznie po wprowadzeniu stopnia
alarmowego powiadamiają Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. - Organ wymieniony w ust. 2 pkt 3, niezwłocznie po wprowadzeniu stopnia
alarmowego powiadamia Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa oraz
właściwe organy samorządu terytorialnego i kierowników służb i instytucji
zaangażowanych w realizację planowanych zadań.
Rodzaje i definicje
Stosowanie stopni alarmowych - Zadania określone w katalogu stopni alarmowych są to działania porządkowo – ochronne
realizowane w celu przeciwdziałania i minimalizacji skutków ataków terrorystycznych
lub sabotażowych i polegają na skoordynowanym działaniu zarówno instytucji i organów
krajowych, jak i państw – członków Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego
(NATO). Stopnie alarmowe zostały opisane w rozdziale 3, ustawy z dnia 10 czerwca
2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 904). - W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym albo w
przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni
alarmowych:
1) pierwszy stopień alarmowy (stopień ALFA);
2) drugi stopień alarmowy (stopień BRAVO);
3) trzeci stopień alarmowy (stopień CHARLIE);
4) czwarty stopień alarmowy (stopień DELTA). - W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym
dotyczącego systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub
systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej albo w
przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni
alarmowych CRP:
1) pierwszy stopień alarmowy CRP (stopień ALFA-CRP);
2) drugi stopień alarmowy CRP (stopień BRAVO-CRP);
3) trzeci stopień alarmowy CRP (stopień CHARLIE-CRP);
4) czwarty stopień alarmowy CRP (stopień DELTA-CRP). - Pierwszy stopień alarmowy, można wprowadzić w przypadku uzyskania informacji o
możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, którego rodzaj i zakres
jest trudny do przewidzenia. - Drugi stopień alarmowy, można wprowadzić w przypadku zaistnienia zwiększonego i
przewidywalnego zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym,
jednak konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany. - Trzeci stopień alarmowy, można wprowadzić w przypadku:
1) wystąpienia zdarzenia potwierdzającego prawdopodobny cel ataku o charakterze
terrorystycznym, godzącego w:
a) bezpieczeństwo lub porządek publiczny, albo
b) bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej, albo
c) bezpieczeństwo innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz
stwarzającego potencjalne zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej, lub
2)
uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o
charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub
3)
uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu o
charakterze terrorystycznym, którego skutki mogą dotyczyć obywateli polskich
przebywających za granicą lub instytucji polskich albo polskiej infrastruktury
mieszczących się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. - Czwarty stopień alarmowy, można wprowadzić w przypadku:
1)
wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym powodującego zagrożenie:
a) bezpieczeństwa lub porządku publicznego, albo
b) bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, albo
c) bezpieczeństwa innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz
stwarzającego zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej, lub,
2)
3)
gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do
zdarzenia o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
lub,
gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do
zdarzenia o charakterze terrorystycznym, które ma być wymierzone w obywateli
polskich przebywających za granicą lub w instytucje polskie albo polską
infrastrukturę mieszczące się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, a zebrane
informacje wskazują jednocześnie na nieuchronność takiego zdarzenia. - Wyższy albo niższy stopień alarmowy i stopień alarmowy CRP mogą być wprowadzone
z pominięciem stopni pośrednich. - Stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP mogą być wprowadzane rozdzielnie lub
łącznie. - W przypadku wprowadzenia różnych stopni alarmowych i różnych stopni alarmowych
CRP należy wykonać zadania przewidziane dla stopnia wyższego. - Stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP odwołuje się niezwłocznie po minimalizacji
zagrożenia lub skutków zdarzenia będącego przesłanką do ich wprowadzenia. - Stopnie alarmowe lub stopnie alarmowe CRP wprowadza, zmienia i odwołuje, w
drodze zarządzenia, w zależności od rodzaju zagrożenia zdarzeniem o charakterze
terrorystycznym, Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do
spraw wewnętrznych i Szefa ABW, a w przypadkach nieciepiących zwłoki – minister
właściwy do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefa ABW, informując o tym
niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów:
1)
2)
3)
4)
5)
na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
na obszarze jednej lub kilku jednostek podziału terytorialnego kraju;
na obszarze określonym w sposób inny niż przez odniesienie do jednostek podziału
terytorialnego kraju;
dla określonych obiektów jednostek organizacyjnych administracji publiczne,
prokuratury, sądów lub innych obiektów infrastruktury administracji publicznej lub
infrastruktury krytycznej;
w przypadku gdy skutki zdarzenia o charakterze terrorystycznym mogą dotyczyć
obywateli polskich przebywających za granicą Rzeczypospolitej Polskiej lub
instytucji polskich albo polskiej infrastruktury mieszczących się poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej innych niż placówki zagraniczne Rzeczypospolitej
Polskiej w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U.
poz. 1403, z późn. zm.). - Stopnie alarmowe lub stopnie alarmowe CRP wprowadza, zmienia i odwołuje, w drodze
zarządzenia, w zależności od rodzaju zagrożenia zdarzeniem o charakterze
terrorystycznym, Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do
spraw wewnętrznych i Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a w przypadkach
niecierpiących zwłoki – minister właściwy do spraw zagranicznych, po zasięgnięciu
opinii Szefa Agencji Wywiadu, informując o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów:
1)
dla określonych placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu
ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej;
2)
w odniesieniu do systemów teleinformatycznych ministra właściwego do spraw
zagranicznych. - Prezes Rady Ministrów niezwłocznie informuje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
oraz Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Marszałka Senatu Rzeczypospolitej
Polskiej o wprowadzeniu, zmianie lub odwołaniu stopnia alarmowego lub stopnia
alarmowego CRP. - Wprowadzenie stopnia alarmowego lub stopnia alarmowego CRP stanowi podstawę do
realizacji przez organy administracji publicznej oraz kierowników służb i instytucji
właściwych w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego przedsięwzięć
określonych przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016 r.
w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach
alarmowych i stopniach alarmowych CRP (Dz. U. z 2016 r. poz. 1101).
Wyższy stopień alarmowy może być wprowadzony z pominięciem niższych stopni.
Zadania do realizacji przez organy administracji publicznej oraz kierowników służb
i instytucji właściwych w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego
w poszczególnych stopniach alarmowych - Po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego należy wykonać w szczególności
następujące zadania:
1) Na rzecz ochrony infrastruktury:
a) informować podległy personel o konieczności zachowania wzmożonej czujności
w stosunku do osób, zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia,
b) zapewnić dostępność w trybie alarmowym członków personelu niezbędnego do
wzmocnienia ochrony obiektów,
c) przeprowadzać wzmożone kontrole pojazdów oraz osób wchodzących na teren
obiektów,
d) ograniczyć w obrębie instytucji ruch pojazdów i osób do niezbędnego minimum,
e) sprawdzać na zewnątrz i od wewnątrz budynki będące w stałym użyciu, pod
względem podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych
przedmiotów,
f) zamknąć i zabezpieczyć nie używane regularnie budynki i pomieszczenia,
g) sprawdzić działanie środków łączności funkcjonujących na potrzeby systemu
kierowania,
h) dokonać przeglądu wszystkich procedur, rozkazów, szczegółowych wymagań
osobowych i logistycznych oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych
stopni alarmowych,
i) sprawdzić działanie instalacji alarmowych oraz przepustowość dróg ewakuacji.
2) Na rzecz ochrony ludności:
a) prowadzić wzmożoną kontrolę miejsc dużych skupisk ludzkich, obiektów
użyteczności publicznej oraz innych potencjalnych pozamilitarnych obiektów
ataku, w celu wzmocnienia ochrony,
b) informować odpowiednie służby w przypadku zauważenia: nieznanych
pojazdów na terenie instytucji publicznych lub innych ważnych obiektów,
porzuconych paczek i bagaży lub w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek
innych oznak nietypowej działalności. - Po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego należy wykonać wszystkie zadania
wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego. Ponadto należy wykonać w
szczególności następujące zadania:
1) Na rzecz ochrony infrastruktury:
a) ostrzec personel o możliwych formach ataku,
b) zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu wyznaczonego do
wdrażania procedur działania na wypadek aktów terrorystycznych i
sabotażowych,
c) wzmocnić ochronę ważnych obiektów publicznych oraz sprawdzić systemy
ochrony obiektów ochranianych przez specjalistyczne uzbrojone formacje
ochronne i wewnętrzne służby ochrony,
d) wzmóc kontrole wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych do urzędu
(instytucji),
e) dokonać przeglądu stanu posiadanych zapasów materiałowych i sprzętu,
f)
poddać kontroli przy wejściu osoby wchodzące na teren obiektu oraz ich bagaże,
paczki i inne pojemniki,
g) zapewnić ochronę środków transportu służbowego poza terenem obiektu,
wprowadzić kontrolę pojazdu przed wejściem do samochodu i jego
uruchomieniem.
2) Na rzecz ochrony ludności:
a) wprowadzić nieregularne patrole do kontrolowania pojazdów, ludzi oraz
budynków publicznych w rejonach zagrożonych,
b) prowadzić akcję informacyjno-instruktażową dla społeczeństwa dotyczącą
potencjalnego zagrożenia, jego skutków i sposobu postępowania. - Po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego należy wykonać wszystkie zadania
wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego. Ponadto należy wykonać w
szczególności następujące zadania:
1) Na rzecz ochrony infrastruktury:
a) wprowadzić dyżury dla osób funkcyjnych odpowiedzialnych za wprowadzanie
procedur działania na wypadek aktów terroru lub sabotażu,
b) ograniczyć do minimum liczbę miejsc ogólnodostępnych w obiekcie/rejonie
obiektu,
c) w uzasadnionych wypadkach wprowadzić ścisłą kontrolę osób i pojazdów przy
wejściu/wjeździe na teren obiektów,
d) wprowadzić scentralizowane parkowanie, w dużej odległości od
najważniejszych obiektów,
e) wydać broń i amunicję oraz środki ochrony osobistej uprawnionym osobom
wyznaczonym do wykonywania zadań ochronnych,
f)
wzmocnić służbę ochronną oraz częstotliwość patrolowania obiektów,
g) wprowadzić całodobowy nadzór miejsc podlegających ochronie,
h) wdrożyć dodatkowe procedury kontrwywiadowczej ochrony i osłony personelu
i obiektów,
i)
w placówkach dyplomatycznych poza granicami kraju wdrożyć dodatkowe
procedury bezpieczeństwa wynikające z planów ochrony.
2) Na rzecz ochrony ludności:
a) wzmocnić ochronę organizowanych imprez masowych lub odwołać organizację
imprez, jeżeli nie ma możliwości wzmocnienia ochrony lub wzmocnienie nie
gwarantuje zapobieżenia aktowi terrorystycznemu,
b) dokonać przeglądu dostępnej bazy i środków medycznych pod kątem
możliwości wykorzystania w przypadku ataku terrorystycznego lub
sabotażowego,
c) zaktualizować bazę danych o alternatywnych możliwościach zaopatrzenia w
wodę,
d) zweryfikować dane o obiektach przeznaczonych dla potrzeb tymczasowego
pobytu ludności. - Po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego należy wykonać wszystkie zadania
wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego. Ponadto należy
wykonać w szczególności następujące zadania:
1) Na rzecz ochrony infrastruktury:
a) zabezpieczyć ciągłość pracy zespołów zarządzania kryzysowego (sztabów),
b) przeprowadzić identyfikację wszystkich pojazdów znajdujących się już w
rejonie obiektu,
c) kontrolować wszystkie pojazdy wjeżdżające na teren obiektu i ich ładunek,
d) wprowadzić pełną kontrolę dostępu do obiektu,
e) kontrolować wszystkie wnoszone na teren obiektu walizki, torebki i paczki,
f)
przeprowadzać częste kontrole na zewnątrz budynku i na parkingach,
g) ograniczyć liczbę podróży służbowych i wizyt osób nie zatrudnionych w
obiekcie.
2) Na rzecz ochrony ludności:
a) rozważyć i zdecydować o wprowadzeniu ograniczeń komunikacyjnych w
rejonach zagrożonych,
b) wprowadzić zakaz przeprowadzania imprez masowych,
c) zapewnić zaplecze logistyczne oraz medyczno-sanitarne, odpowiednio do
możliwego zagrożenia. - Kierownicy organów administracji publicznej oraz kierownicy służb i instytucji właściwi
w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego są zobowiązani do zapewnienia
wzajemnego współdziałania, wymiany informacji i koordynacji realizowanych
przedsięwzięć.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.